- Rodeleg31 juli 2018 om 17:09
Goedendag,
Inmiddels gezien dat er 1.001 onderwerpen zijn over ‘steken in borst’ etc. maar mis hierbij constant (ook op Google) een klacht waar ik zelf last van heb: het gevoel van luchtbelletjes die soort van lijken te ontsnappen uit- of langs de binnenkant dwarrelen aan de bovenkant van m’n linkerlong. Morgen ga ik naar de huisarts en zal naderhand, in geval van diagnose of volledige uitsluitsel van een aandoening, delen wat hieruit komt. Dit topic is mede voor anderen die het gevoel van luchtbelletjes herkennen, maar net als ik hier niets over kunnen vinden.
Zelf ben ik een man van 27 jaar, die helaas flink verslaafd is na roken (diverse stoppogingen gedaan en blijf het ook nog steeds proberen) en ook nog licht overgewicht heeft. Sinds 1,5 maand zit ik ook aan de dexamfetamine (max. 3 per dag 7,5mg) diagnose van ADHD wat m’n eetpatroon, door gebrek aan hongergevoel, aardig heeft verstoord, maar langzaamaan weer steeds beter gaat. Hoewel ik enerzijds op school en thuis veel stilzit heb ik, dankzij horecawerk (inclusief zware op- en afbouw taken) en periodiek veel sporten, nog wel een vrij goede conditie. Elke dag probeer ik ook wel minimaal een uur bewogen te hebben en 10.000 stappen gezet te hebben.
Nu heb ik al erg lang en inmiddels steeds vaker dat ik af en toe de beschreven luchtbellen voel. Ook heb ik steeds frequenter, rond dezelfde streek, korte pijnlijke steken – soms meerdere achter elkaar. M’n vermoeden is dat de klachten vanuit de linkerlong moeten komen (dus niet het hart), want het zit volledig linksboven m’n borst rond de buitenkant van de longen. Een jaar geleden, toen ik de belletjes voor het eerst heel af en toe merkte, heb ik de huisarts al eens laten luisteren, maar was volgens haar echt niets aan de hand en klonk volledig gezond (ondanks het vele roken). Gezien de frequentiestijging van de klachten en dat de steken steeds naarder worden, ga ik hier ditmaal echter geen genoegen mee nemen als ze weer hetzelfde vertelt.
Ook al ga ik langs de arts, ben ik al wel benieuwd of iemand bekend is met het gevoel van zulke luchtbelletjes in combinatie met steken? En hoe is dit verder verlopen na onderzoek? Via Google krijg ik zelf geen relevante resultaten als ik zoek op luchtbelletjes vanuit of in de long/borst en al helemaal niet i.c.m. pijnlijke steken. Dus mochten er ervaringsexperts of deskundigen zijn die hierover meer kunnen vertellen, dan ben ik ook erg benieuwd! En uiteraard ook de hoop dat het iets totaal onschuldigs is..
Groetjes!
3 reactiesReagerenRodeleg4 augustus 2018 om 15:38Inmiddels bij de huisarts geweest. Volgens haar zouden de klachten wijzen op het Syndroom van Tietze – in mijn geval waarschijnlijk veroorzaakt door stress. Helaas ook niet echt veel tegen te doen..
ReagerenJea18 februari 2019 om 15:26Hallo,
Ik heb precies hetzelfde! Al jaren en bij tijd en wijlen heb ik er last van, waarna het vanzelf weer verdwijnt. Meestal is het dezelfde dag of de volgende dag weg. Ik heb dan het gevoel alsof er luchtbellen in mijn long(en?) zitten die ik weg moet ademen of zo. Soms gepaard met steken en vaak met een soort geklop, alsof je een hartritme stoornis in je long hebt. Nu heb ik het al 2 dagen en ben weer eens aan het googelen geslagen en stuitte op jouw verhaal. Ik heb astma, rook (stom, stommer, stomst..), heb ook ad(h)d, slik ook Dex en heb altijd een druk leven geleid en onder veel stress gestaan. Inmiddels zit ik bijna een jaar in de ziektewet vanwege een burn-out en ben ik meer gaan roken dan ooit. Daar wil ik sowieso mee stoppen, maar dan wel wanneer het weer goed met me gaat (zodat het slaagt) en ik mezelf niet extra stress bezorg. Van Tietze heb ik nooit gehoord (ga ik onderzoeken), bedankt voor de info! Ik hoop dat het niets ernstigs is en wens jou in elk geval veel sterkte ermee!
Groetjes
ReagerenJea18 februari 2019 om 15:30Oja, het komt in ‘golven’. ?
Reageren