Zoeken Vraag het forum

Bang voor asbest.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Vieba

Hallo.

Op een afstand van 250-300 m in een rechte lijn gemeten vanaf ons huis, is er een grote woningbrand geweest waar asbest is vrijgekomen. De asbest heeft zich beperkt tot naastgelegen huizen links/rechts, tot 30m rondom het afgebrande huis.

Tijdens de brand waren wij niet thuis en hebben de slaapkamerramen opengestaan en het ventilatiesysteem stond ingeschakeld. Is de kans groot dat er asbestvezels bij ons naar binnen zijn gewaaid door de lucht? De wind stond wel de andere kant op en er is bij ons ook geen rook in de buurt geweest verder. Ik maak me hier erg veel zorgen om.

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dan is het niet erg waarschijnlijk dat er asbest binnen is gekomen. Zeker niet op die afstand en met de wind de andere kant op

Reageren
    Bavie

Is de concentratie dan uberhaupt te verwaarlozen? Vanaf die afstand, door dat het zich in de lucht verspreidt?

Reageren
    John (moderator)

In principe wel, tenzij je huis in de rook zou hebben gestaan. Maar zelfs dan is het over die afstand moeilijk. De asbest zal eerder neerslaan

Reageren
    Vieba

Oke. Ik wist wel dat de grotere stukken rond de brandhaard zouden neerslaan. Ik dacht dat de asbestvezels wel een eind konden komen,alleen omdat het zich verspreidt de concentratie heel laag wordt. Maar ik vraag me dan af; is die lage concentratie wanneer het toch binnenkomt dan ook niet meer schadelijk, ondanks dat je het dan langdurig inademt?

Huis heeft niet in de rook gestaan. Als je met je rug naar het brandende huis stond, trok de rook dus ook die kant op, naar voren dus. Ons huis staat 250-300m verderop aan de linkerkant.

Reageren
    John (moderator)

Als toch de wind de andere kant op staat en de afstand 300 meter is, dan kan er toch niets in huis binnen komen? Of denk je dat de asbestdeeltjes met propellertjes tegen de wind in de andere kant op gaan?

Reageren
Reageer op: Bang voor asbest.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.