- ChronischBlaffertje27 januari 2018 om 03:05
Hallo, ik heb vaak last van mijn longen. Ik ben gevoelig voor medicijnen als ACE remmers (en met name de combinatie met een slijmoplosser geeft een enorme hoestprikkel). Verder lijken mijn bacterien ook resistent tegen de meeste antibiotica, MRSA. Mijn vader had COPD, en bij mijn ouders thuis werd stevig gerookt, maar zelf rook ik niet. Ik ben al een jaar of dertig het huis uit. Nu heb ik – denk ik – bronchitis opgelopen, en omdat het vrijdagavond is, denk ik vooral aan huismiddeltjes om alvast te genezen en maandag niet naar de dokter te hoeven gaan. De meeste huismiddeltjes ken ik wel, stomen (doe ik vaak), toch maar een slijmoplosser (maar dan de ACE remmer maar even laten voor wat-ie is), rauwe eieren, kruik mee naar bed (ouderwets maar ONTZETTEND lekker), natuurlijk even de alcohol laten staan ook al ben ik een zeer matige drinker, veel water drinken en sinaasappels eten.
Wat ik me nu bedacht, in het kader van die resistente bacterien bij mij, en omdat ik bang ben dat mijn huisarts antibiotica gaat voorschrijven die mogelijk niet gaan werken, is het volgende. Ik stoom al erg veel, en soms doe ik er een druppeltje ecalyptus, muntolie of gewoon een schep zout door het water (maar vaak ook helemaal niets, gewoon stomen met kokend water). Als ik nu eens een flinke scheut alcohol door het hete water doe? Dan slaat de alcohol neer in de longen, waar ze de ontsteking kan genezen. Als je een wond hebt kun je die toch ook ontsmetten met alcohol, is mijn gedachte.
Heeft iemand daar ervaring mee? Of andere tips zijn natuurlijk ook welkom.
Groetjes,
3 reactiesReagerenSuzan2 april 2020 om 08:19Het enige wat ik erover kan zeggen, is dat ontsmettings alcohol over het algemeen NIET geschikt is voor inwendig gebruik. Daar zou ik persoonlijk dus ook niet mee gaan stomen…… Waar wel mee kan ik je helaas ook niet mee helpen, beterschap in elk geval!
Groetjes Suzan
ReagerenJohn (moderator)
2 april 2020 om 10:19pepermuntolie of eucalyptusolie.
ReagerenChronischBlaffertje15 juli 2020 om 06:06Goeie tips, dank je wel. Maar pepermuntolie of eucalyptus olie werken nauwelijks ontstekingsremmend. Er is ook alcohol zonder methanol (de stof die alcohol ongeschikt maakt voor inwendig gebruik).
Reageren