- Dave22 januari 2018 om 17:52
Beste allen,
3,5 jaar geleden (op mijn 19e) kreeg ik een spontane klaplong terwijl ik in bed lag. Ik viel onder de risicogroep: man, lang, slank en 2 jaar gerookt (was toevallig net 3 dagen gestopt met roken toen ik de klaplong kreeg). Nu was mijn vraag eigenlijk hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn kans op een recidief zo klein mogelijk blijft? Ik dacht zelf krachttraining in combinatie met goed eten waardoor ik niet meer zo slank ben en mijn lichaam wellicht wat meer ‘demping’ ontwikkelt (door toenemende spiermassa). Ik ben gestopt met roken. Nu is het wel zo dat ik met een feestje (1x per 2 maanden) graag een sigaretje lus. Dit komt dan rond 4 sigaretjes op een avond /dag eens in de 2 maanden, dus 1 pakje sigaretten per jaar. Nu weet ik dat roken een risicofactor is, maar als ik het daartoe kan beperken is dit dan erg risicoverhogend? Ik kan het heel goed houden bij de feestjes en heb geen behoefte meer om vast te roken.
Mocht iemand tips of antwoorden hebben, heel graag! Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Groetjes,
Dave