Zoeken Vraag het forum

Volledige ingeklapte linkerlong

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mark

Dag Allemaal

Ik ben 26 jaar en 1.93 meter lang en 85kg zwaar. Vorige week vrijdag stond ik op met een ingeklapte long. Dacht eerst aan een gekneusde rib tot de pijn steeds erger werd en ademhaling moeilijker werd. Ik rookte 25 tal sigaretten per dag en een drietal joints. Sinds 1 januari rookte ik maar 5 tal sigaretten per dag meer, maar blowde nog steeds. Ik was sinds 1 januari ook net begonnen met opdrukoefeningen, situps en het eten van fruit. Dus net als ik begin te denken aan mijn gezondheid krijg ik die ingeklapte long.

Ik ben de vrijdagmiddag opgenomen en aan de draagbare drain gelegd. Die moest er de maandag uit, maar door afwezigheid van een longarts pas de dinsdag gebeurd. Ik heb de vrijdag zelf goed afgezien, maar eens de ambulance aankwam en ik extra zuurstof kreeg was het ergste er af. Wel nog een hevige pijn, maar niets dat de morfine niet aankon. De zaterdag kwam mijn familie mij bezoeken en wij hebben uitgebreid gegeten, rondgewandeld met mijn mobiele bakje mee en zelf s’avonds een joint gerookt om toch maar de slaap te kunnen vatten in die vreselijke longafdeling. Ik voelde mij eigenlijk de zaterdag al fit en fris genoeg om naar huis te gaan, maar dit was natuurlijk niet toegelaten.De dagen erop maakte ik wandelingen,at uigebreidt en rookte zelf 1 sigaret en 1 joint per dag. Sinds dinsdag ben ik thuis en probeer het roken zoveel mogelijk te laten. Wanneer ik alle verhalen hier lees krijg ik echt wel schrik om weer een volledige ingeklapte long te krijgen. Roken kan ik misschien wel opgeven, maar met cannabis roken zal ik nooit stoppen. Zijn er mensen die bleven roken of smooren en die niet hervallen zijn?

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Of je nou een joint of een sigaret rookt, de effecten voor je longen zijn gelijk. En als je een joint zonder filter rookt, zelf nog schadelijker dan een sigaret. Als je het al niet kunt opbrengen om tijdens de herstelfase in het ziekenhuis het roken en smoren niet te laten, vraag je toch gewoon om problemen. Een keer hoesten door een haal aan de sigaret of joint kan voor een volledige klaplong zorgen.

Ik zou er toch maar eens goed over nadenken.

Reageren
    Anoniem

Ik rook nog een paar sigaretjes per dag maximum en ik moet zeggen ik heb mij nog nooit zo goed gevoeld heb. Hoesten, slijmen heb ik totaal niet meer, ik rook wel de weed zonder tabak. Ooit ergens gelezen dat effecten van weed op de longen nog nooit door een onafhankelijk studie bewezen zijn. Wel lees ik dat dit longinhoud zelf zou vergroten.

Reageren
    John (moderator)

dat zijn toch allemaal fabels…

Cannabis puur roken is veel ongezonder dan tabak wanneer je zonder filter rookt. Er komen dan namelijk gloeiende as deeltjes in je longen terecht. Smeulende cannabis is heter dan smeulende tabak. Ook de rook van cannabis bevat genoeg slechte stoffen. Er is geen enkel positief effect voor je longen en je luchtwegen. En de longinhoud wordt er beslist niet groter van.

Maar goed:  ieder zijn ding..

Reageren
    Barbara

Zelfde mee gemaakt en nu al 3 weken niet gerookt en wil ook niet meer roken . Wel zal ik af en toe een jointje met een carbon filter willen roken . Niet elke dag maar bv op zaterdag avond. Zal dit kunnen . Gewoon af en toe voor de ontspanning 1 . Een vraag aan Mark. Heb je nog gerookt naderhand en is de klaplong terug gekomen . Of is het niet terug gekomen en rook je nog af en toe een joint?
    Gr barbara

Reageren
Reageer op: Volledige ingeklapte linkerlong
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Schurft of eczeem: wat is het verschil?

4 min leestijd

Schurft: oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Schaamluis: oorzaak, symptomen en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.