[quote]Leukocyten: 15,2 (4,-15)*
Monocyten: 1,4 (0,1-1)*[/quote] Deze waarden zijn iets verhoogd. Dat zou kunnen duiden op een infectie.
[quote]Eosinofiele granulocyten: 1 (-0,8)*[/quote] Deze zijn verhoogd. Dat zou kunnen duiden op een allergie of een parasitaire infectie. Sterke verhoging hiervan kan ook huidproblemen veroorzaken.
[quote]ijzer: 9(14-35)*
Ferritine: 22(25-300)*[/quote] Dit is een duidelijk tekort. De vermoeidheid zal hier zeer waarschijnlijk door veroorzaakt worden. Belangrijk om vooral ijzerrijke voeding te gebruiken.
[quote]Epstein-Barrvirus caps.ag. lgG:Pos*
Epstein-Barrvirus caps.ag. lgM:neg[/quote] De ziekte van Pfeiffer. Ik neem aan dat dat voor zich spreekt.
De jeukende uitslag zou een allergische reactie kunnen zijn.
Wellicht goed om nog een aantal dingen te laten onderzoeken...
Een uitgebreide allergietest en als de darmklachten/ontlasting weer terug komen toch nog weer een ontlastingsonderzoek op parasieten.
Dank u wel. Ik heb dit uitgeprint en neem het mee naar de afspraak.
Ik wens u fijne feestdagen.
Vandaag bij kinderarts geweest.
Hij zei dat hij bij het lezen van de bloedwaarden (complementeerde de ha dat die een dergelijk grondig onderzoek liet doen voor de benoemde klachten, dit zag hij niet vaak, dus denk dat we blij moeten zijn dat onze HA serieus mee denkt met ons 🙂 ) eigenlijk helemaal geen bijzonderheden ziet. Vooral niet voor een 3 (bijna) 4 jarige. Wel gaf hij aan dat onze zoon mogelijk ook gewoon iets bevattelijker is voor bacterieen of virussen.
Voor de bloedwaarden:
Leukocyten: 15,2 (4,-15)*
Monocyten: 1,4 (0,1-1)*
Zo laag verhoogd zijn dat dit mogelijk een verkoudheid is geweest. Anders hadden deze waarden wel een stuk hoger geweest volgens hem. Dit is een vrij normaal beeld voor een kind onder de 5 aangezien die nog heel veel/snel infecties kunnen krijgen.
Eosinofiele granulocyten: 1 (-0,8)*
De kinderarts gaf aan dat gezien de track record van onze zoon, hij mogelijk een lichte allergie zou kunnen hebben, maar de verhoging is erg weinig en heel veel kinderen hebben dit en groeien hier na hun 7 overheen. (niet altijd natuurlijk) Dit verklaarde volgens hem ook dat onze zoon regelmatig een soort lichte eczeem heeft.(had hij toevallig vandaag ook op zijn been) (dit blijkt ook in de familie te zitten)
ijzer: 9(14-35)*
Ferritine: 22(25-300)*
Hierover zei hij dat het heel vaak voorkomt dat als een kind ziek geweest is of bepaalde periode eens een tijdje niet goed eet het ijzer gehalte wat lager is. Hij gaf aan dat volgens hem het ijzer gehalte niet extreem laag is, maar incombinatie met de ferritine kan het wel iets wat vermoeidheid geven. Maar gezien alle andere waarden van het bloed goed zijn, gaf hij aan dat het niet iets met de lever, darmen etc te maken zou hebben en we dus alleen voor de voeding misschien er iets op kunnen letten. (niet direct na vlees/avond eten yoghurt meer aangezien zuivel vlak na ijzerrijk eten de opname van ijzer onderdrukt en in veel gevallen teniet doet. Ook niet na/tijdens broodje appelstroop ook niet direct melk drinken. Het beste is om melk een half uur na eten te nemen en yoghurt/toetje ook pas 30 minuten na het avond eten) Nooit geweten, aangezien we wel altijd tijdens onbijt en lunch melk geven en na het avondeten direct yoghurt. Misschien ook voor anderen een tip, de kinderarts gaf aan dat als je heel af en toe een medium biefstuk bij het avondeten geeft ook het ijzer/ferritine gehalte omhoog gaat en dit kan gewoon ook voor een 3 jarige.(ik dacht zelf dat je altijd rauw vlees moest vermijden voor kinderen, maar de arts gaf aan dat vooral voor biefstuk dit niet erg is en af en toe ook juist goed) Ook gaf hij aan dat ookal zijn de waarden volgens het bloed onderzoek voor ijzer en Ferritine lager dan de standaarden, voor een kind van 3 pas alarmbellen af gaan / het serieus is als de Ferritine onder de 10 is en in combinatie met laag ijzer helemaal natuurlijk.
We hebben natuurlijk ook gevraagd hoe en wat met de uitslag op zijn billen en de vele aften. De arts heeft onze zoon nog eens onderzocht en gaf aan dat er niets bijzonders was. De laatste aft die nu in zijn mond zat, hier zei de kinderarts zelfs over dat het geen echte afte is maar meer een bijtplekje die is gaan irriteren omdat de kleine er mogelijk aan sabbelt of opnieuw bijt. Hierdoor kunnen ze ook pijnlijk worden en er een beslag op komen. Hij zei dat als het kind echt wegens een ziekte de aften zou krijgen, deze ook op de binnenkant wang, tong en verhemelte zouden komen en in sommige gevallen keelholtes. Dit is niet het geval dus hij gaf aan dat hij vermoed dat onze zoon door het duimen en/of bijten veel van deze plekjes komen. Dit stelde ons ook wel weer gerust en waren misschien te veel gefoccused op dingen bij onze zoon dat ook hij dit ook voelt en misschien hierdoor wel een soort van stress krijgt (en hierdoor weer andere klachten waardoor wij weer bezorgt worden).
Al met al hebben we met de kinderarts besproken en hij gaf aan dat omdat hij wel Pfeifer gehad heeft (hij noemde het: HIj heeft het EBV gehad want Pfeifer noemen wij het als het ook echt geuit heeft in een lever en klier ontsteking en dan had je wel met je zoon naar de dokter geweest) en het ijzer/ferritine iets wat lager is het goed zou kunnen dat door een van deze twee redenen hij wat meer vermoeid is. Überhaupt vergissen sommige zich in het feit dat voor kinderen en virus vaak een iets heftiger effect heeft op de gesteldheid dan bij een volwassene. Ook omdat een kind nog niet kan doseren in zijn energie, dus als het zich even iets beter voelt ze vaak zich weer meer dan 100% geven en hierdoor vertraagd het herstel van vooral een virus zich vaak erg langzaam. En verder gaan we goed op de inname van ijzer letten de komende tijd en als de klachten erger worden of in de loop van het jaar niet verbeteren weer een nieuwe afspraak maken. Hij zei dat als dat zou gebeuren we verdere onderzoeken gaan doen naar eventuele zeldzame aandoeningen, maar ik verwacht niet dat dit nodig is.
Dit alles stelde mij en mijn partner toch wel iets wat gerust.
Mocht er iets zijn, zal ik het hier updaten. Misschien dat andere bezorgde ouders er iets aan hebben.
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!