Gisteren zijn bij mijn dochters oorbellen geprikt. Nu ik er over nadenk zijn de oorlellen niet op voorhand ontsmet. Wel is er eerst een stipje op het oor gezet waar het gaatje ging komen en dan zijn er een soort cassette gebruikt waar de prikker en het dopje steriel in verpakt zaten. Ook hebben we ontsmettingsmiddel mee om minimaal 2 maal daags te ontsmetten. Moet ik me nu zorgen maken over eventuele besmetting met ... omdat ze de oorlellen niet op voorhand ontsmet hebben?
Een eventuele besmetting met ... En wat bedoel je dan precies?
Stel er zat nog iets op haar oorlel. Ook had de juwelier geen handschoenen aan. Hoe groot is de kans op ernstige infecties? Bloedoverdraagbaar of virus/bacteriën op de huid? De naald waarmee geprikt is en de stopper zaten wel steriel en konden niet met handen aangeraakt worden.
Die kans is nagenoeg nihil. Dat wil niet zeggen dat er geen ontsteking zou kunnen ontstaan. Maar daarom heb je het ontsmettngsmiddel gekregen
Ok. Omdat ik vanmorgen nog iets gelezen had over soa en dergelijke via niet hygiënisch tattoos of piercings zetten. Maar die mogelijkheid wordt dan eigenlijk teniet gedaan omdat de prikker en het knopje steriel zaten? Bedankt alvast
Klopt.
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)