- Anoniem5 december 2013 om 13:24
Ik heb gisteren mijn amandelen laten verwijderen omdat mijn hele leven al huge amandelen had (rechter amandel zat al sinds mijn 12e tegen de huig aan gedrukt), en omdat ik een hele vieze smaak (en geur) uit mijn mond kreeg. (amandelsteentjes)
Zat er erg tegen op, de operatie is nu achter de rug maar ik voel me verschrikkelijk.
1. Ik moet de hele dag bubbeltjesspuug / slijm uitspugen wat ik niet kan doorslikken. (als ik dat probeer gaat het of mijn neusholte in of komt het weer terug)
2. Als ik iets door probeer te slikken of dit nou ijs is of water oid probeert het eerst mijn neus in te gaan. Er komt dus vaak water of ijs mijn neus in. Nu heb ik in de spiegel gekeken en zit de huig volledig vast aan de (pus / korst / wond) van de amandelen geplakt (van onder tot boven) waardoor deze vermoedelijk momenteel niet meer zijn functie uit kan voeren. (hij beweegt ook niet meer wanneer ik slik maar blijft “vast” zitten)
3. Mijn slokdarm of keelholte (kan het niet goed plaatsen) lijkt voor 90% afgesloten, voor mijn gevoel met slijm, maar als ik op internet zoek kan het ook een opgezette tong-amandel zijn. Het geeft een verstikkend gevoel, ik kan wel ademen maar het voelt alsof de slokdarm dicht zit.
Als ik nu iets probeer te drinken of ijs te eten, gaat dit als volgt:
1. Het drinken of ijs gaat een beetje omhoog in de neus (vermoedelijk door of punt 2 of punt 3 of een combinatie van beiden). Vervolgens loopt het langzaam naar beneden.
2. De slikreflex start, maar ik voel niet dat er water door mijn slokdarm komt. De slikreflex gaat soms tot wel 5 x automatisch achter elkaar door (met een raar klotserig geluid, misschien omdat alles opgezwollen en dicht op elkaar zit: wond-slijm-drinken) Na die 5 x slikken is de helft ongeveer weg, en de andere helft stroomt terug in mijn mond…Ik kan dus bijna niet drinken, spuug bijna meer vocht uit dan dat er binnenkomt en heb een heel verstikt gevoel. Hierdoor kan ik ook bijna niet slapen, als ik ga liggen heb ik continue slijm / spuug ophoping in mijn mond en als ik slik blijft het in mijn mond. Ik moet dus continue uitspugen.
Heb weer gebeld richting ziekenhuis en die zeggen wachten… Komt iemand deze klachten voor? Want als ik de komende dagen nog steeds niks kan drinken komt het niet goed vrees ik… Lees deze klachten na een amandel operatie ook nergens anders op het internet, en tevens zie ik nergens foto’s op internet van mensen die op dag 1 / dag 2 ook de huig dusdanig vast hebben zitten dat die zijn functie niet meer kan uitvoeren….
Temperatuur: 36.9
Pijn: medium, 3 maal diclofenac 50mg per dag…. + 3x 1000mg paracetamol.. merk laatste 2 uur tot volgende diclofenac elke keer dat ik pijn krijg en slikken erg pijn doet.7 reactiesReagerenTandor15 december 2013 om 17:41D eerste dagen zijn je klachten niet zo vreemd.
Lees ook:
Reageren
https://www.google.com/url?q=http://www.dokter.nl/forum/keel-neus-oren/61206-ervaringen-met-amandelen-knippen-bij-volwassenen&sa=U&ei=V7qgUvqxNKmb0wW254DwBw&ved=0CAYQFjAA&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFyGbX6CuBZLnGmLZo9D8ipX1R_Cg
https://www.google.com/url?q=http://www.dokter.nl/forum/keel-neus-oren/249781-complicaties-na-knippen-amandelen&sa=U&ei=V7qgUvqxNKmb0wW254DwBw&ved=0CAgQFjAB&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNHe6A87f4KN1wFxXDsqLe3-eVM78AAnoniem6 december 2013 om 13:34Helaas staan in beide posts niet de genoemde klachten.
ReagerenTandor16 december 2013 om 18:54Ik heb de klachten wel kunnen vinden.
Reageren
Het is normaal dat je die slikproblemen hebt. Nagenoeg iedereen ondervindt dit na de operatie. Dat komt voornamelijk omdat er in je keel een zwelling is die door de operatie wordt veroorzaakt. Bovendien probeer onbewust doorslikken te voorkomen vanwege die zwelling en de pijn. Daardoor ontstaat het opstuwen naar je neus. Dat neemt vanzelf ook weer af. Gewoon doorgaan met water(ijs) en ijslolly´s. En op tijd je pijnstillers nemen. Als de klachten na het weekend niet zijn verminderd, neem dan opnieuw contact met de poli.Jona24 januari 2019 om 19:03ik heb precies het zelfde… na hoeveel dagen was het over bij jou?
ReagerenFiette13 december 2022 om 09:59Ik heb 3 maanden geleden amandelen en stuk huig laten weg halen. Nu heb ik bij het slikken een aardige smaak aan overgehouden en blijft mijn eten vast zitten in de keel dat ik dan alles moet beginnen ophoesten( bijna overgeven) na 3 scheppen in mijn mond te steken kan ik dan niet meer eten nu al 15kilo vermagerd. Op controle geweest medrol moeten nemen, heeft niets geholpen. Verder kunnen ze niets meer doen. Heeft iemand dit nog voor gehad?
ReagerenMoradi29 februari 2024 om 13:03Ik heb het zelfde probleem heb slok problemen en smaak problemen na keelamandel verwijderen al twee maanden heeft iemand een advies voor mij aub ?
ReagerenJohn (moderator)
29 februari 2024 om 13:20Ik denk dat het toch goed is om dat dan met de KNO arts te bespreken
Reageren