Zoeken Vraag het forum

Neuspoliepen en verstopte holtes

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Neuspoliepen en verstopte holtes

Hallo allemaal.
    Ik ben Hanane en ik ben achttien jaar. Al een jaar of drie heb ik opeens heel erg last van allergieën etc. Ik heb ook echt gewoon 1,5 jaar lang met een verstopte neus rondgelopen, omdat ik dacht dat het toch door mijn allergieën kwam. Het bleken dus neuspoliepen te zijn. Ik heb toen een aantal maanden neusdruppels gebruikt en celestone 0,5 mg. De poliepen waren daardoor vrijwel verdwenen. Toen dacht ik: Nou, misschien is er ook wel wat met mijn holtes. Blijkt dat dus chronische sinusitis te zijn.
    Een aantal weken geleden ben ik terug gegaan naar de KNO arts, omdat mijn neus weer verstopt aanvoelde en je kunt het al raden: De poliepen waren terug. Hij heeft me weer neusdruppels en tabletten gegeven, maar heeft het ook over opereren gehad. Mijn vraag aan jullie is: Helpt zo’n operatie ook echt en doet het niet ontzettend pijn? Allemaal griezelverhalen over tampons in neuzen gehoord… Als ze weer terug komen dan zie ik geen andere oplossing dan ze operatief te verwijderen.

Ervaringen en andere tips zijn welkom.

Groetjes,
    Hanane.

66 reacties
    Reageren
    Sjurd

Hanna, ik ken je verhaal goed. Ik heb ook 1 jaar rondgelopen met een verstopte neus..
    Het kan heel wat meer zijn. Ik ga nu niet alles vertellen want dan schrijf ik binnen 2uur nog. Ik raad je aan als je van vlaams-brabant bent. Om eens naar Scherpenheuvel te gaan naar dokter Anouk peeters KNO. Ze heeft veel ervaring met dit soort zaken. En vanaf de 1e dag dat ik er was, ging het heel snel. Meteen een CT-scan gekregen dat ze alles kon bekijken en wat later lag ik al in het ziekenhuis dat ze me moest opereren. (en niet onnodig) Ze luistert, ze staat op haar woorden. Maar een super Arts.

Veel succes. De moeite waard om eens tot daar te gaan.

Reageren
    Sjurd

Over die operatie gesproken, ik had heel veel schrik. Ook omdat ik te horen kreeg dat ik met zout-oplossing moest spoelen in mijn neus.

Ik ben heel eerlijk.
    Ik ben inslaap gegaan, achteraf beetje suf van de narcose natuurlijk, maar ik heb in mijn 3 weken herstel geen enkele keer pijn gehad. Alleen de eerste dag beetje moeite met slapen omdat je op je rug moet slapen(ben ik niet gewoon) En ja ik had zo een watje in mijn neus… En geen kleintje haha! Als ze die eruit haalt na 1 week ik dacht van… Jesus dit komt niet goed. Ik had bang dat het mss was ingegroeid… Maar (haha) ze trok het er uit en het kriebelde tot en met (wel een grappige ervaring) En het voelde zo goed om na al die tijd eens deftig te kunnen asemen. Ik ben 1 jaar later nog heel blij dat ik het heb gedaan.

Over het spoelen met zout in je neus, (ik doe niets liever meer) Ik maak het thuis zelf, duurt wel eventjes…. Maar als me neus verkouden is ga ik het gelijk doen, allemaal veel beter dan die neussprays (al moet ik wel heel mn leven sprays nemen) NASONEX.. omdat ik allergieen heb aan veel dingetjes. Maar dat het zout in je keel loopt ofzo is niet waar! Je houdt je hoofd schuin (met speciaal gietertje) Doe je het in je neus en het loopt er langs je andere neusgat uit.. haha! super gewoon, meteen al je snot eruit. EN klaar is kees

Reageren
    Anoniem

hallo,

Ik ben een vrouw van 47 jaar ik heb 10 jaar neuspoliepen gehad ben in 2006 geopereerd en nu weer 27-02-2014 en ik moet zeggen het is allemaal wel meegevallen ik was ook bang maar is nergens voor nodig ik ben blij dat ik de operatie heb gedaan ik ben nu bijn 3 weken verder en is nog flink aan het genezen ik ben ook zelf benieuwd og mijn geur en smaak volledig terug mag krijgen dat is afwachten, maar zou het zeker doen, ik was ook erg bang is nergens voor nodig

Reageren
    Anoniem

Hallo Hanane,
    Ik ben in 2002 geopereerd aan mijn neuspoliepen.
    Je had het over die tampons in de neus e.d., nou dat heb ik dus ook gehad, het was zeker niet pijnlijk, maar wel een raar gevoel en zeker toen die er uit gehaald werden. Maar niet pijnlijk!
    Sindsdien gebruik ik preventief s-morgens flixonase druppels en s-avonds flixonase spray.
    De een zegt dat het niets uithaalt, de ander zegt van wel; voor mijn gevoel helpt het wel, al moet ik erbij zeggen, dat in de winter mijn neus dichter zit dan in de zomer; en dat los van verkoudheid o.d., naar mijn mening is dat het gevolg omdat in de zomer met gemiddeld warmere temperaturen het hele lichaam, dus de weefsels uitzetten en zodoende er meer ruimte in de neusgaten is.
    m.vr.gr. Johan

Reageren
    Anoniem

Ben ook geopereerd van poliepen en moet ook nasonex spuiten, reuk was weg maar is terug gekomen na slikken van celestone, 2 dagen geleden terug weer bij nko geweest en nu moet ik na het 6de potje celestone afbouwen, hoop dat mijn reuk niet terug verdwijnt.

Reageren
    Anoniem

Hallo lotgenoten

Ik heb al sinds mijn 16 jr last van neuspoliepen, in die tijd werd ik ieder jaar geopereerd tot mijn 21 igste jr dat was niet fijn en ze waren zo weer terug. ik ben nu 47 jr en de laatste keer dat ik geholpen was is 12 jr geleden, nu ik 2 mnd terug naar de KNO arts ging zei hij : je hebt weer poliepen en we laten een MRI scan maken en je krijgt neusspray (Avamys) en Revitelle tabletten. MRI scan gemaakt en februari weer terug naar de KNO arts, ik kreeg de uitslag : Mijn hele hoofd zat vol met poliepen en hij had dit nog nooit gezien zo erg en het zat op plaatsen waar hij niet bij kan omdat dit te gevaarlijk is, dus ik ben gaan zoeken op internet en vond uit dat poliepen een schimmel is en die heet STAPHYLOCOCCUS AUREUS , en deze schimmel is moeilijk te doden maaarrrrrrr Verse Gember kan die schimmel doden. Ik ben ermee aan de gang gegaan, en na jawel je wilt het haast niet geloven na 2 dgn was mijn neus open en kwam er geen groen meer uit mijn neus en na 1 week begon ik weer wat te gaan ruiken alsof er een wereld voor je open gaat nouja soms dan!! ik neem iedere dag (niet op nuchtere maag) 20 mg geraspte verse gember en daarna een beker hete thee omdat het stofje vrij komt bij heet water, je kunt er ook thee van zetten maar ik vind het ontzettend vies en doe het dus op een lepel appelmoes en huppakee in 1 keer doorslikken en dan een beker thee erachter aan. Ik hoop door dit te delen met jullie er meer positieve reacties komen en dat we die rot poliepen voor altijd kwijt raken. Lees eens over Gember over hoe nuttig deze knol is en wat het allemaal kan genezen. over 2 mnd ga ik terug naar de KNO arts en ik hoop dat hij zegt : poliepen zijn weg 🙂 PROBEER het zou ik zeggen. GR Henrietta

Reageren
    Anoniem

moet zijn 20 gram verse geraspte gember!!!!!

Reageren
    Anoniem

Ik heb zelf 2 Operaties gehad aan de neus,
    Dat is gebeurd tussen 2002 en 2009, de eerste was voor mij afschuwelijk een hele nare ervaring.. 2de verliep beter, maar ik loop alweer 6jaar rond met een verstopte neus, heb meermaals om onderzoeken gevraagt, vorigjaar november kwam het er eindelijk van allerlei tests ondergaan met als uitkomst dat mijn Neus en dergelijke in orde zijn, maar ik weet niet of ik dat moet geloven, ik denk dat er wel degelijk iets aan de hand is, snuiten enzo dat lukt niet, heb het gevoel dat het pot dicht zit en dat voel ik ook als ik snuit maar het zit denk ik zo vast net als aangekookte etensresten, maar ze kunnen mij niet verder helpen.. ik heb al het een en ander geprobeerd aan neussprays maar dat geeft niet het gewenste effect.. omdat ik nu toch wel aardig wanhopig ben zegmaar om een vrije neus te hebben.. is er van jullie iemand die wat tips kan geven?

Groet Marco

Reageren
    Anoniem

Kik eens op www linghzy .nl

Reageren
    AdrieS

Heel veel en langdurig last gehad van verstopte en lopende neus. Vooral ‘smorgens bij het opstaan. Neusspray hielp niet. Met zout spoelen ook niet. Aan een kant zijn vorig jaar in juli 5 poliepen polyklinisch verwijderd.eerst inwendig met een doordrenkt watje verdoven gedurende twintig minuten en vervolgens met een zg lus-knipdraadje de poliepen doorgeknipt en verwijderd. Praktisch geen bloedingen en geen pijn.
    Begin dit jaar zijn de klachten terug gekomen; nu aan beide kanten verstopt en ook poliepen. Ik dacht: dat wordt weer poliepen verwijderen. DE KNO-arts wilde eens wat anders proberen: iets sterkers Flixonase neusdruppels 400 microgram. S’morgens en s’avonds gebruikt en deze hielpen vrijwel direct. Mijn neus was gelijk weer open en ik kon weer slapen zonder snurken. Nog enkele maanden voelde ik de poliepen nog als terugslagklepjes maar zelfs die lijken me verdwenen na zo’n 2 maanden. Geweldig! Ik gebruik het alleen ‘savonds nog maar. Als het zo blijft stop ik er helemaal mee en kijk ik of de verstopping en poliepen weer terug komen.
    Voordat ik Flixonase gebruikte heb ik ook met verse gember geprobeerd. Een maand lang en elke dag twintig gram verse gember; alleen ik heb er geen baat bij gehad.

Reageren
    Thomas

Hoi alle lotgenoten. Ik heb astma en al een jaar een verstopte neus soms aan een zijde en soms aan beide zijden. De laatste twee maanden voor kerstmis waren een ramp. De neuspoliepen kwamen mijn neus uit. Ik heb geprobeerd met een pincet die eruit te trekken maar dat gaat niet. Ha ha, Dus voor het eerst een afspraak gemaakt met een KNO arts. Daarbij heb ik mij van te voren ingelezen naar de behandelingen en de diverse aanbevelingen op de fora. De belangrijkste tip was voor mij Verse Gember 20 gram met hete thee. Het werkt echt. Ik ben helemaal gelukkig, Binnen drie dagen lucht in de neus en binnen tien dagen geheel vrij lucht en reuk. De KNO arts had er nog niet van gehoord.  Ik zou zeggen probeer het eens. Investeer 5 euro en koop bij de super verse gember, pot appelmoes en thee. Elke dag 20 gram verse gember zeer klein snijden of raspen. En dan in een kom met twee eetlepels appelmoes naar binnen kauwen. (het is even vies, ik ben geen gember fan) dan erna de hete thee en het stofje gaat werken tegen de bacterie stafylococcus aureus en de schimmel tegen de loopneus. Geweldig.

Reageren
    Thijs

Hallo allen, ik ben thijs, 20 jaar.

Op 10 januari 2016 ben ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis door mijn poliepen. De poliepen waren zo erg gegroeid dat ze mijn schedel hebben gebroken bij mijn voorhoofdholte, erg vervelend natuurlijk, maar na een week ziekenhuis in Arnhem werd ik geopereerd, na de operatie voelde ik me heel beroerd, ziek eigenlijk. Na een week mochten de tampons eruit, ik had het gevoel dat mijn hersenen eruit werden getrokken, maar dit verschilt per persoon. Helaas na controle bleek dat ze na 2 weken alweer terug waren. Hierop ben ik doorgestuurd naar het AMC in Amsterdam, hier hebben ze de DRAF III operatie uitgevoerd, een operatie waarbij ze een aantal tussenschotten weghalen en tegelijkertijd de poliepen verwijderen. Deze operatie duurde 8 uur, en na de tijd was ik zo high als een kanarie. Deze operatie was op 23 september 2016

Ik moet sindsdien twee keer per dag spoelen met zout water en neusdruppels, flixonase nasule, normaal gesproken hoeft dit 1 keer per dag, 1 flesje, ik moet het 2 keer per dag, met 2 flesjes. Iedere 10 weken controle, met iedere keer de mededeling dat er steeds meer poliepen zitten. Twee keer prednisol 30mg voor 10 dagen gehad, en helaas was de enige vooruitgang van deze medicijnen dat de poliepen niet groter worden, normaal gesproken horen ze kleiner te worden… in oktober hebben ze geconstateerd dat er weer een operatie moest komen, hierop ben ik 10 januari jl. Weer geopereerd, met wederom een DRAF III operatie.

Al met al een hoop gezeik en gezeur, maar ik raad je aan om de operaties te ondergaan. Ik ben een heel extreem geval bij poliepen, en als ik die eerste keer niet opgenomen was in het ziekenhuis waren de poliepen door mijn hersenvlies heen gegaan en had ik dit bericht waarschijnlijk niet kunnen typen.

Neem dus altijd het advies van je KNO-arts aan. Hij heeft er meer verstsnd van, dan wij allemaal.

Reageren
    Frans

Hallo,

goeie raad ,

als het enigszins mogelijk is,laat je dan niet opereren want je neemt dan een groot stuk van  je afweersysteem tegen allerhande vreemde indringers weg.

zilverwater zou heel goed helpen tegen neuspoliepen, ze zouden daardoor slinken.

neem het niet inwendig in ,maar 1x daag sprayen in je neus.

neem een goede kwaliteit.

gr frans

Reageren
    Alice

Hallo , ik ben afgelopen maandag voor de 4 de keer aan neuspoliepen geholpen en voor het eerst oplosbare tampons gelukkig.  Want hele tampons is verschrikkelijk om die eruit te halen. Maar ben wel benieuwd  wanneer deze eruit gaan en hoe? Weet iemand Dat?

Mvg Alice

Reageren
Reageer op: Neuspoliepen en verstopte holtes
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.