- Hannie8 maart 2013 om 21:18
Bij druk uitoefenen door het dicht knijpen van de neus en een ademstoot klappen de oren open en hoor ik véél meer wat zowat de gehoorapparaten overbodig maken. Maar dat open zijn duurt maar kort. Telkens zo’n handeling verrichten lijkt mij niet zo goed voor de druk in het hoofd.
Ik ben 64 jaar en vraag me af of buisjes een oplossing zouden zijn. Mijn KNO-arts raad het af, omdat ontstekingen zeker met gehoorapparaten dan veelvuldig voorkomen. Die kan ik daarna misschien wel achterwegen laten.
Toevallig hoorde ik van een 81 jarige die daar veel baat bij had.
Ik ben erg benieuwd naar het antwoord.
Met vriendelijke groet Hannie.3 reactiesReagerenAnoniem10 maart 2013 om 14:50Lees ook:
Buisjes bij volwassenen
Reageren
http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/62959-buisjes-bij-volwassene.htmlBram11 maart 2013 om 15:20Als je na klaren van de oren zodanig hoort dat een hoorapparaat niet meer nodig is , is het inderdaad te overwegen buisjes te plaatsen. In principe zou je dan evengoed moeten kunnen horen als na het klaren. Omdat een hoorapparaat niet dan nodig is ,is er geen verhoogde kans op ontsteking.Overigens zou je wel op een audiogram moeten kunnen zien hoeveel gehoorwinst er te behalen valt na het plaatsen van buisjes. Ook een mogelijkheid is een audiogram te maken direct in aansluiting op het klaren, dan weet je ook precies of een hoorapparaat nog nodig is.
Met vriendelijke groet, Bram
Reagerenhannie13 maart 2013 om 14:45Bram bedankt voor je reactie op mijn vraag. Het bevestigd mijn idee hierover. Ook mét de hoorapparaten hoor ik beter wanneer ik mijn oren klaar. Alleen bij het lezen van de ervaringen van mede lotgenoten die buisjes hebben laten zetten ben ik daarvoor nu wel huiverig.
Reageren
Zo’n audiogram laten maken met en zonder geklaarde oren kan geen kwaad en ga dat zeker laten doen.
Met vriendelijke groet, Hannie.