Zoeken Vraag het forum

Gat in het trommelvlies

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • XFell

Beste mensen,

Een tijdje geleden had ik erg veel last van mijn keel en slijm, gewoon verkouden wat ik elk jaar wel eens krijg rond deze tijd. Elk jaar gaan mijn oren dan ook heel leuk dicht zitten, maar na een tijdje is dit dan ook wel weer weg.

Dit keer bleven ze wel erg lang dicht zitten, en ik ging uit van propjes in mijn oren. Me linkeroor was een week daarvoor ontstoken geweest, en hier heb ik ook druppels voor gehad. Ze zei dat die er weer goed uitzag. De assistente zag wel een propje in mijn rechteroor en heeft deze uitgespoten.

Dit bleek echter niet te helpen, stom dat ik ben heb ik met wattenstaafjes in mijn oor gezeten…

Ik weer naar de dokter want de doofheid bleef maar. Ze zei: Er zit een gat in je trommelvlies van het rechteroor. Een redelijke gat ook!! Ik moet over 3 weken weer terug komen en dan gaat ze kijken of die al een beetje geheeld is, ze ging er uit van wel.
    Me andere oor is gewoon van verkoudheid, dus dit maakt mijn gehoor extra minder. Wel gaat die al af en toe open, en dan merk ik dat het gehoor echter al veel beter is!! Gelukkig

Ik rij elke dag met de brommer naar mijn werk, ik heb speciale oorwatten, en die stop ik dan (niet te ver en heel erg voorzichtig) in mijn linkeroor. Puur om het te beschermen, ik mag niet zwemmen, en douchen doe ik ook erg voorzichtig. Ik wil graag dat het heelt namelijk!!

Alleen sinds een paar dagen merk ik wel dat het jeukt in die oor, dit lijkt mij een genezing van het trommelvlies, er is ook een beetje oorsmeer, maar ik ga uit van schone oorsmeer, ik heb geen pijn verder ofzo hoor. Maar is dit normaal de jeuk en de oorsmeer??

Me verkoudheid komt weer een beetje terug, dus me andere oor zit ook weer met oorsmeer, lekker fijn…
    Maar een ding doe ik nu niet / nooit meer, een oorwattenstaafje gebruiken!!

Weet iemand hoe het zit met de jeuk en de smeer??

Gr. XFell

16 reacties
    Reageren
    Anoniem

Vervelend probleem. Wat is precies jouw vraag?

Reageren
    XFell

Mijn vraag is eigenlijk:

– Is die oorsmeer die nu komt bij het oor waar dus ook de gat in het trommelvlies zit erg dat dit er nu bij komt

– Doe ik er goed aan om als ik op de brommer zit, een watje erin te stoppen voor de wind en eventuele bacterie(s).

– Heelt het wel goed, of een beetje bij het goed opletten en verzorgen van de oor

Gr. XFell

Reageren
    JustAlyssa

Hallo!
    Ik heb hetzelfde meegemaakt een paar jaar terug,
    Over het oorsmeer weet ik zelf niet echt iets meer, dus daar kan ik je jammergenoeg niet mee helpen.

Iets in je oren steken op de brommer is wel goed, want dat heb ik destijds ook gedaan. Watte daarentegen is niet de best oplossing. Watte heeft de eigenschap snel te gaan pluizen, waardoor je een ontsteking kan krijgen. Best stap je eens de apotheek binnen en vraag daar naar iets voor in je oor ( leg wel uit dat je een gat in je trommelvlies hebt) Ik heb toen, ik heb er nog liggen, een soort van witte bolletje gekregen, een soort oordopjes zeg maar, het leek wel erg op watte maar pluisde niet.

Wat je zeker verder moet doen voor het verzorgen is zorgen dat er zeker GEEN WATER in je oor komt, dus niet zwemmen, opletten bij douchen, haar wassen,…. Want hierdoor kan er vocht achter je trommelvlies komen en krijg je er ook nog eens een ontsteking bij. Probeer ook luide geluiden te mijden, want toen kreeg ik vaak nog meer last. En laat je trommelvlies en je gehoor in het algemeen wat rusten. Oordopjes (Ipod, Mp-3,…) mijdt je best ook even.

Een gat in je trommelvlies is heel vervelend, maar geneest meestal perfect met een beetje geduld.

Want mij heel veel geholpen heeft is de pijnstiller nurofen, die nam de pijn volledig weg. Wel uitkijken als je nog andere medicijnen gebruikt voor de wisselwerking.

Alvast heel veel beterschap!

xxx

Reageren
    XFell

Heey Heey,
    Thanks voor je reactie! Het gekke is, ik heb helemaal geen pijn. Alleen mijn verkoudheid duurt zo lang, maar dit is nu inmiddels langzaam weg aan het gaan gelukkig. Ik hoor nu ook wel weer wat beter, als ik me ene oor dicht hou en dan alleen ff luister me me oor waar dus het gat in de trommelvlies zit, dan merk ik wel dat het gehoor minder is geworden. Maar niet eens zo heel erg slecht. Zwemmen ga ik absoluut niet doen!! Veel te link nu voor mij. Douchen let ik wel op, maar ik kan het ook niet helemaal vermijden. Ik hoop dat het volgende week te zien is dat het gat minder is geworden, of gewoon helemaal dicht is gegaan. Ik ben benieuwd, want het scheen een vrij grote gat te zijn. Afwachten dan maar. En duimen!!
    Gr. XFell

Reageren
    andre

Als je een gat in je trommelvlies hebt moet je naar de dokter om te laten kijkenof het vanzelf dichtgroeid. Dat kan heel goed. Bij mijn zus helaas niet , die is toen via de huisarts doorgestuurd naar de KNo arts die een operatie heeft gedaan. Toen zat het trommelvlies dicht en was ook het gehoor verbeterd. Het allerbeste verder’.

Reageren
    XFell

Ik ben al bij de dokter geweest en moest dan na 3 weken weer terug komen.
    Aankomende Maandag moet ik het dus weer even laten nachecken.

Maar het gekke is, normaal als ik gaap dan schieten mijn oren open, dit was dus niet meer zo door die trommelvlies… Nu vandaag toen ik moest gapen, ging ineens me oor open waar dus een gat zit in mijn trommelvlies, en het gehoor was al wat beter, maar nu helemaal!!

Ik denk (hoop ook) dat die nu wel dicht is…
    Haha, ff afwachten nog wat de dokter Maandag mij gaat vertellen…

Gr.

XFell

Reageren
    Anoniem

Lat je weten hoe het gaat maandag?

Reageren
    XFell

Natuurlijk!!

Reageren
    Anoniem

Ik heb een hele harde klap op me oor gehad op dat moment hoorde ik een keiharde piep. Ik besef dat ik een gat in mijn oor heb. Is dit ernstig? Adviezen maybe?

Reageren
    John (moderator)

Morgenvroeg even bij de huisarts langs gaan.

Reageren
    Bram

Waarschijnlijk is er sprake van een oorontsteking die het gat in het trommelvlies heeft veroorzakt en die nu ook de jeuk verklaart en het smeer, dat waarschijnlijk geen echt smeer is maar wat pusserige uitvloeit. Als de ontsteking spontaan herstelt, wat heel goed mogelijk is, bestaat de kans dat ook het gat vanzelf dicht groeit. Zo niet dan moet dat operatief gebeuren door een KNO arts.

Reageren
    Anoniem

hallo, ik heb ook n gaatje in me trommelvlies.. maar daar is wel water bij gekomen met douchen, ik ben bij de huisarts geweest en die heb gezegd dat ik over 2 weken terug moet komen, maar hoe groot is de kans dat zoiets genees?
    ik moet daarbij wel zeggen ik heb helemaal geen pijn aan dat oor, ook niet toen er water in is gekomen.. en ik ben nu 1 week verder en en nu begint het soms een beetje te jeuken dus misschien is dat n teken van herstel?

Reageren
    John (moderator)

Doorgaans geneest zoiets gewoon weer vanzelf. De jeuk kan verschillende oorzaken hebben. Ook dat het aan het genezen is dus.

Reageren
    Anoniem

Bij mij is het toen der tijd gewoon genezen.

Grappig om dit na 3 jaar terug te lezen.

Het duurde wel 2 a 3 weken en was heel erg irritant.

Nu heb ik weer last van me oren maar heeft te maken met de hooikoorts tijd.
    Ik laat het niet meer uitspuiten! Dat was volgens mij de klap in m’n oren.

Het heelt vanzelf, een klein beetje water kan gebeuren door het douchen. Maar niet te vaak doen hoor.

Het is onwijs vervelend en je vraagt je constant af hoelang het gaat duren maar 2 a 3 weken heeft het echt nodig.

Reageren
Reageer op: Gat in het trommelvlies
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.