- Janneke19 april 2026 om 03:22
Hallo,
Mijn dochter is vaak verkouden. Ongeveer 2 maanden geleden is ze behoorlijk ziek geweest (keelpijn, verkoudheid, enz.). Toen merkten we dat één keelamandel duidelijk groter was dan de andere. Enkele weken later zijn we bij de KNO-arts en kinderarts geweest. Zij stelden ons gerust en dachten dat het door een virale infectie kwam. We kregen een controleafspraak na 1 maand.
Bij de controle vond de KNO-arts dat de amandel mogelijk toch wat groter was geworden en stelde daarom een tonsillectomie voor, vooral om zekerheid te hebben. Ze gaf wel aan dat ze zich niet echt zorgen maakt. Mijn dochter was op dat moment nog steeds verkouden, en zelf had ik niet de indruk dat de amandel groter was geworden (ik keek er ongeveer 2 keer per week naar).
Toch maak ik me erg ongerust dat het misschien iets ernstigs kan zijn. Wat denken jullie hiervan?
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
19 april 2026 om 20:49Waarom denk je aan “iets ernstigs..” ?
Reageren
Lymfeklieren zijn ervoor om op te zwellen om afweerstoffen te produceren. Als er een deel infect blijft “hangen” in een amandel, zal die amandel ook opgezwollen blijven.
Wat is de reden dat de KNO een tonsillectomie voorstelde? Heeft ze al vaker (bv 3x /jaar..) keelontstekingen gehad? Of heeft je dochter veel last met slikken, of heeft ze nog last van de infectie? (moeheid, hangerig , etc)
En als je dat alles niet weet, en ongerust bent: overleg met de KNO arts!