-
Zonnebloemxxx7 januari 2026 om 19:08
Hi allemaal,
Ik heb sinds een weekje constant een brokgevoel in m’n keel. Ik ga daardoor steeds “hard” slikken en m’n keel schrapen, het verlicht even en daarna is het weer terug. Daarbij heb ik een raar gevoel in m’n keel (rond m’n strottenhoofd) als ik diep inadem, het is erger als ik door m’n mond inadem. Echt pijn kan ik het niet noemen, het is eerder oncomfortabel. Het is ook niet constant maar wel regelmatig. M’n scm spier (die aan de voorkant van je keel) voelt ook pijnlijk als ik erop druk en ik voel die pijn ook soms bij m’n hoofd draaien naar links of rechts. Is dit herkenbaar voor iemand? Ik lees online dat het ook door anxiety kan komen wat ik zeker wel heb maar alsnog vraag ik me af of mensen dit herkennen..1 reactieReageren
Peter (huisarts)
8 januari 2026 om 16:53Het heet het “globus” gevoel en wordt veroorzaakt door (inderdaad) een verhoogde spierspanning in hals, nek, schouder en zelfs rugspieren spelen mee (alles is onderling verbonden..)
Reageren
Door die verhoogde spierspanning ontstaat druk in/ rond het strottehoofd en heeft men het gevoel “alsof er wat zit” in de keel..
Als je schildklier normaal is (en/of de schildklierbloedwaarden) en er geen echte passageproblemen zijn:
Ademtherapie en (psychosomatische) fysiotherapie kan helpen!