Zoeken Vraag het forum

Hoor een klik als ik adem/praat

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hoi,
    Ik heb al weken last van een klik als ik adem/praat. Het gebeurd niet altijd, maar meestal wel en het is erg irritant!
    Laatst had ik ook andere problemen maar daar werd van gezegd dat ze waarschijnlijk psychisch waren. Waardoor ik veel zelfvertrouwen begon te verliezen, en erg aan mezelf begon te twijfelen.
    Nou had ik besloten om ff op internet te kijken of meer mensen hier last van hadden. En ja hoor, er zijn genoeg mensen met dit probleem.
    Aan de ene kant ben ik opgelucht dat het dus niet psychisch is maar aan de andere kant wil ik toch niet voor altijd met deze klik blijfen zitten…

En aangezien ik ook een bericht van iemand heb gelezen waarbij de KNO arts niet eens wist wat het is, ben ik bang dat dat toch het geval is.

Hebben jullie deze klik ook meegemaakt, en gaat het vanzelf weer over?
    Heeft het nut om naar de dokter hiervoor te gaan, of zal het weer als ”psychisch” worden afgeschreven?

15 reacties
    Reageren
    Harmony

Deze thread gaat over een tik in de keel; Rare geluiden/tick vanuit keel.
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/176015-Rare-geluiden/tick-vanuit-keel.html

En deze thread over een brok in de keel bij het slikken; rare brok in ’n keel bij het slikken.
    http://www.dokter.nl/forum/Keel-neus-oren/193918-rare-brok-in-n-keel-bij-het-slikken.html

Reageren
    mar

Hoii

Ik heb ook al een tijdje een soort tik in mijn keel als ik rustig zit voordat ik ga slapen bijvoorbeeld. Ik kan dit ook niet stoppen. Ik vraag me ook echt af wat dit is en ik wil graag dat het stopt!!

Ik neem niet aan dat het iets psychisch is, maar wat het wel is weet ik ook niet. Hopelijk kan iemand die vraag mij ook nog beantwoorden!

Reageren
    Zebra

Waarschijnlijk is er toch sprake van een psychische component die een verkrampend effect heeft op de keelspieren. Wat je zou kunnen doen is rustig gaan zitten met de rug recht en ontspannen, en dan langzaam een aantal keer diep in en uitademen. Voorzichtig ademen waarbij je als het goed is voelt dat je ontspant. Na een tijdje zal de klik of tik dan vanzelf verdwijnen.

Reageren
    Anoniem

Beste,

Is het klikken als je praat weggegaan? Ik heb het ook. Hoor graag.

Reageren
    Anoniem

Ik heb dat ook. Het is vreselijk irritant. Wordt er helemaal gestoord van! Is het bij jou verminderd of hopelijk weggegaan?

Reageren
    J.K.

Ik hoor ook een klikkend geluid vanuit mijn mond als ik praat. Meestal tussen zinnen in of in een adempauze. Heb het ook als ik uitadem door mijn mond. Als ik de spiegel kijk met mijn mond open zie ik dat mijn zachte gehemelte zakt als ik uitadem en tegelijk klikt.
    Ben al bij een KNO-arts geweest maar die kan me niet verder helpen. Ben benieuwd of iemand hier een oplossing voor weet.

Reageren
    J.K.

Na ongeveer anderhalf jaar heb ik een manier gevonden om dit probleem te verhelpen. Ik weet niet of het voor iedereen werkt maar bij mij wel. Het klikkende geluid ontstaat bij mij doordat mijn zachte gehemelte zakt terwijl ik praat. Meestal bij het uitademen of bepaalde klanken. Dat het zachte gehemelte zakt is normaal, maar de klik niet. Ik heb geprobeerd om mijn gehemelte strakker te maken door oefeningen te doen, en dat heeft geholpen. Ik doe de oefeningen nu 4 dagen en het klikken is bijna helemaal weg. Na de eerste keer de oefeningen gedaan te hebben merkte ik al een verschil.
    De oefening houd in dat ik druk zet op mijn gehemelte door hard uit te ademen door mijn mond maar mijn mond dicht houd. Je kunt dit ook doen door je wangen op te blazen, een rietje in je mond te doen en uit te ademen door het rietje. Vervolgens houd je een vinger op het uiteinde van het rietje waardoor er geen lucht meer door kan. Probeer de druk op te bouwen in je mond door te persen. Doe dit zolang als je kunt (ik doe het meestal een seconde of 20) en een paar keer achter elkaar. In feite is het een antisnurk-oefening. Er zijn wel meer van dit soort oefeningen. Voor mij werkt dit. Hopelijk voor anderen ook.

Reageren
    Jerney

Ik heb die tik al een jaar bij het uitademen. In november bij de kno geweest en die vond een onverklaarbaar gaatje in m’n neus, op de plek waar normaal de neusamandel ongeveer zit.

Inmiddels ben ik daar aan geopereerd en het tikken is niet weg,nu moet ik met de tik leren leven. Hoogstwaarschijnlijk is het onstaan door veel gebruik van neusspray die perforatie kan veroorzaken. Heel vervelend en om gek van te woorden. ?

Reageren
    BaasM

Ik heb deze klik ook. het gaat samen met een gespannen gevoel in mijn neus/keel gebied. Als ik uitblaas klikt het en aan het einde van mijn zin ook. Word er heel onzeker van. Durf bijna niet meer te praten in een stille omgeving. Het heeft volgens mij te maken met mijn gehemelte. Maar zowel de orofasciale fysio als mijn logopedist weten niet wat het is.

kan iemand me helpen?

Reageren
    John (moderator)

“het gaat samen met een gespannen gevoel in mijn neus/keel gebied.” Je zet de boel dus op spanning waardoor de klik ontstaat.

Reageren
    BaasM

@John: ja klopt, al jaren. Maar geen idee hoe ik ervan af moet komen. het is een lastig gebied om te ‘voelen’. Ben nu onder behandeling bij fysio en logopedist maar vrees dat dit niet gaat helpen. Merk wel verbetering als ik er niet mee bezig ben of ontspannen ben. Maar ja, zodra ik er weer aan denk is het er weer. En je hoort het ook goed. Schaam me kapot!

Reageren
    John (moderator)

Misschoen moet je hier dan eens met een psycholoog over praten. Het lijkt me meer een mentaal probleem dan een fysiek probleem

Reageren
    T

Ik heb het nu ook net een maand.. kan iemand me helpen?

Reageren
    T

Heb je al meer nieuws? Ik heb net hetzelfde voor..

Reageren
Reageer op: Hoor een klik als ik adem/praat
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.