- manouk30 december 2008 om 12:34
Een vraag: al geruime tijd heb ik last van een soort ‘balgevoel’ rond de neus/voorhoofd en soms ook uitstalend naar de wangen/kaken…na lang onderzoek is gebleken bij de kno arts dat ik zeer gezwollen/ontstoken bovenste neusschelpen heb…hiervoor nasules gekregen, vier keer per dag gebruiken..gebruik dit al maanden maar nog geen verbetering..leek eerst iets beter te gaan maar nu weer volop klachten…Het lijkt wel of er van binnen iets drukt, ben al uitgebreid bij artsen geweest maar moet nu maar doordruppelen… weet iemand of zulke klachten (wat je ook heel naar gevoel in je hoofd geeft) inderdaad kan komen door zulke forse neusschelpen? gr manouk
17 reactiesReagerenAnne-Marie30 december 2008 om 21:52Beste Manouk,
De neusschelp heet medisch de concha nasalis. Je het er hier meerdere van. Deze plaat is met slijmvlies bekleed. Dat slijmvlies gaat harder werken als er viezigheid in je neus komt. Dat kan iets zijn als uitlaatgassen van auto`s maar ook als gevolg van iets waar je allergisch voor bent. De cellen van de conchae worden dan actiever en worden groter en gaan meer sappen produceren om de binnenkomende afvaldeeltjes in te ‘vangen’. Dat wordt dan eigenlijk je snot, dat je eruit kunt snuiten.
Als die conchae nou continu moeten werken omdat er continu viezigheid in je neus komt (let op: bij een allergie kunnen dat ook hele gewone dingetjes zijn als huismijt en stof of pollen) dan blijven ze dus dik, en blijven ze de toegang naar buiten aflsuiten.
En dat geeft je hoofdpijn. Namelijk, de holten in je hoofd krijgen te weinig frisse lucht en ook daar hoopt zich rommel op die er niet uitkan omdat de uitgan (je neus) dus dicht zit (door die dikke conchae).
Begrijp ie?
Reagerenian5 augustus 2009 om 21:54hey, ik heb je berichtje gelezen en ik denk dat ik hetzelfde heb. Heb een keer een klap op mijn neus gehad en nu al 2 jaar een enorme druk voel ik aan de linkerkant van mijn neus en oog. Het slaat ook helemaal door naar mijn wang,kaak en zelfs nek. Maar allemaal aan 1 kant. in ziekenhuis kunnen ze echt helemaal nix vinden. Heb ook een verstopt gevoel aan die kant bij mijn neus. Ik denk dat jij hetzelfde heb, en vroeg me af of jij al iets heb gevonden.
gr. ian
ReagerenInge9 september 2009 om 10:32He Manoek en Ian,
Ik denk dat ik hetzelfde als jullie heb. Ben al jaren aan het zoeken wat dat rot gevoel in mijn hoofd veroorzaakt. Bij div. neurologen, kno-artsen,internisten, alternatieve geneeskunde geweest maar helemaal niks gevonden! Gek word ik ervan. Druk aan de rechterkant van mijn neus wat doorstraalt naar oog, wang en zelfs kaaklijn. Geen pijn maar een hele vervelende druk. Ook af en toe gevoel in mijn neus wat je hebt als je verkouden bent, een prikkeling.
Zijn jullie inmiddels al wat wijzer geworden en zo ja, hoe hebben jullie het gedaan?
Groetjes, Inge
ReagerenMoos vd knaap10 juni 2011 om 13:12Zelf ben ik net geopereerd aan het recht zetten van het tussenschot en verkleinenen van mn neusschelpen en ik zag er als een dijk tegen op maar het is me meer dan mee gevallen en hoorde en las over het fijt dat de tampons uit je neus halen ook zo tegen viel maar ook dat vond ik totaal niet erg ben net thuis en mijn eerste indruk is helemaal goed over de operatie en dat ik er veel baad bij mag hebben maar dat moet door de tijd blijken
Reageren
mvg Moosjenine19 april 2012 om 08:03Hoi, Ik ben afgelopen vrijdag geholpen.
Ze hebben een verkleining van mijn neusschelpen gedaan.
Op de scan was goed te zien, dat ze enorm waren.
Maar naar de operatie kreeg ik ook nog te horen dat ze helemaal onstoken waren..
Dus alle kernmerken die ik hierboven leesn herken ik enorm!!!!!
Ik voel me 6 dagen na de ingreep al beter als jaren daarvoor…
Het is even drie dagen vervelend, maar het is het zeker waard.
Wel was ik drie jaar geleden ook al met klachtenbij een andere KNO arts geweest, maar die man keek niet verder dan zijn neus lang was.
Reageren
Heb nu zo’n mazzel gehad met een enorme goede, bekwaamde arts…
Alles viel op plek…..groetjes jenineSven8 mei 2012 om 15:57Hallo Jenine, mag ik mss vragen wel KNO uiteindelijk alles heeft opgemerkt en u de neusschelpverkleining heeft aangeraden + uitgevoerd? Ik zou er veel baat mee hebben want ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Ik ben al naar 2 verschillende KNO’s geweest en 2 maal een andere verklaring, ik zou het namelijk correct willen weten en van iemand met een goede reputatie. MVG, Sven.
ReagerenSylvia2 juni 2013 om 22:18Hoi, zowel mijn dochter als ik hebben/hadden ontstoken neusschelpen,mijn dochter is er 2x aan geholpen,1ste keer verkleind en de 2e x verschrompeld. Ik ga eind Juni onder het mes, dan gaan ze de neusschelpen ook bij mij verschrompelen via plaatselijke verdoving en met een naald die de boel wegbrand zeg maar. Na maanden met vervelende klachten te hebben gelopen,lang durige verkoudheid, weinig lucht door de neus, hoofdpijnen, raar gevoel in het hoofd,duizelingen,last van evenwichtsstoornis,bij bukken het idee dat mijn hoofd uit elkaar klapte, eindelijk middels ct- scan de oplossing gevonden,na tig anti biotica kuren,neussprays en stoombadjes.Ontstoken en hevig opgezwollen neusschelpen, ik hoop eind van de maand eindelijk verlost te zijn van al deze ellende.lang leve de KNO in het Martini Ziekenhuis te Groningen.
ReagerenFanny14 juli 2013 om 16:37ik herken de symptomen hierboven, ik heb een ctscan laten doen en inderdaad ik zit ook met een gezwel terhoogte van de onderste neusschelp, van mij werd er eerst een bioptie van genomen, ik wacht nu op de resultaten,ik heb om internet gelezen over de conchotomie en conchacaustiek( plaatselijke verdoving en aan de hand van lazer worden de concha verkleind), zouden ze dat laatste in Belgie ook toepassen weet er iemand hier iets van ik heb me zot gezocht op internet en ik vind niets hierover in Belgie, misschien een andere benaming??
ReagerenAnoniem23 februari 2014 om 09:15Hallo,
Reageren
Ongeveer een jaar geleden een neusschelpverkleining
uit laten voeren, dit is mij slecht bevallen loop
nu vaak te niezen en snotteren. Het lijkt een perfecte
oplossing en in bepaalde gevallen is het misschien echt nodig, maar houd er rekening mee dat het ook anders kan lopen. De arts zal trouwens ieder bezwaar naar het land der fabelen verwijzen. Nu een jaar later is er bij mij ook geen merkbaar verschil in de verstoppingsklachten.
vr. gr. WillemAnoniem18 maart 2014 om 11:33Hoi, heb ook dezelfde klachten als alle anderen. Vraag me af waarom het bij jouw niet geholpen heeft. Welk ziekenhuis ben je geweest? Hoop toch dat het bij mij gaat helpen, ik loop de hele dag te snotteren en heb s, nachts geen lucht en begin steeds meer te snurken tot efgenis van mijn man.. zijn er mensen die het anders opgelost hebben.
ReagerenAnoniem7 juni 2014 om 07:06Hallo,
Reageren
Sorry dat ik nu pas reageer maar ik zag nu pas dat er een reactie op mijn
stukje was.
Antonius ziekenhuis in Sneek heeft bij mij de operatie gedaan, en de klachten zijn voor mij zeer herkenbaar. Maar door de operatie ontstaat er littekenweefsel,en dit is gevoelig weefsel waardoor irritatie blijft bestaan. Als er echt een blokkade zit zal het er weg moeten want zuurstoftekort is ook niet gezond.
Maar zie het niet als DE oplossing.
vr. gr. WillemAnoniem2 februari 2016 om 18:11Veel herkenbare reacties. Ik loop nu inmiddels 4 jaar met pijn in mijn neus. Morgens een verstopte neus. Naargelang de dag vordert wordt de pijn erger. Een brandend gevoel in de neus. De pijn straalt uit naar zijkant van de neus en deels wang. Ook mijn linker oogkas gaat pijn doen. Het branderige gevoel gaat van de neus verder naar mijn linker oog. Gevolg slecht zien en moeite om mensen aan te kijken.
Reageren
Het is een lijdensweg zonder einde. CT scan, foto’s maar niets te zien. Acupunctuur, osteopathie maar geen verbetering. Pijnstillers, druppels en nog meer. Uiteindelijk door verwezen naar SOLK. Somatisch onverklaarbare lichamelijke klachten. 20 gesprekken met mede lot genoten. Ik weet niet hoe verder?? Wie heeft er goede tips, raad, advies.Anoniem16 mei 2016 om 17:36ewa neef je moet echt naar dokter gaan ze gaan je hierbij goed helpen maatje alleen als je al jaren last van hebt is geen goeie teken
ReagerenKelly27 december 2016 om 20:28Vandaag geweest na 20j van ene dokter na de andere eindelijk geeft mijn beest een naam.. 10jan word ik geopereerd.. breken, schraapen en verkleinen en 2 openingen dichtdoen.. geweent van opluchting en nu hopen op een 100% goed resultaat. ?
Reageren