ballon dilatatie buis van Eustachius

Helaas wordt de ballon dilatatie van de buis van Eustachius niet vergoed door de ziektekostenverzekeraars in Nederland. Van de VGZ had ik toestemming om naar de Helioskliniek in Krefeld/Duitsland te gaan voor deze ingreep. Daar aangekomen voor een afspraak bleken zij deze behandeling niet meer uit te voeren.  Ik vroeg VGZ om naar het Onze Lieve Vrouwziekenhuis in Aalst te mogen of het UZA in Antwerpen maar VGZ trok de toestemming in voor deze behandeling in het buitenland omdat er in Nederland onvoldoende wetenschappelijk onderzoek is gedaan hiernaar. Erg teleurstellend naar zo'n 20 jaar oorpijn en het gevoel van een constante druk door vocht wat blijkt te komen door een vernauwde buis van Eustachius waar in Nederland geen behandelingen voor zijn. Mocht er iemand zijn die mij informatie kan verschaffen over een eventuele studie/onderzoek van deze behandelmethode hoor ik dat heel graag. Hopelijk zou hierdoor toch geprobeerd kunnen worden om mijn oorpijnklachten te verminderen c.q. dragelijk te maken.

Alvast dank.

Met vriendelijke groet
    AV

Reactie

geachte heer of mevrouw,

hier bij heb ik ook zelfde klachten onder andere ingetrokken trommelvliezen. maar in turkiye heb je wel klinieken die deze behandelingen uitvoeren. of de verzekering het vergoed weet ook niet. je hebt in istanbul en in izmir aantal ziekenhuizen die deze behandeling uitvoeren.

Reactie

Belachelijk dat het hier niet vergoed word terwijl er in Belgie goede resultaten zijn. Hier in Nederland zijn ze helaas meer van het afwachtende beleid. Daardoor loop ik nu al zeker 4 maanden met piepende oren rond door die BvE en nu na mijn laatste verkoudheid met nieuwe piepen erbij en oorpijnen zonder vocht en onstekingen. Ben er nu wel klaar mee eigenlijk.

Reactie

Ook ik ben erg geïnterresseerd in ballondilatatie van de Buis van Eustachius. Eerder was ik hoopvol omdat er ook in Nederland mogelijkheden waren (Slingeland te Doetinchem) en dit in de media was kenbaar gemaakt. Nu, enkele jaren later, is er niets meer over terug te vinden. Van de aardbodem verdwenen alsof het nooit bestaan heeft.

Ik lees hier nu voor het eerst dat het niet vergoed wordt/werd door de verzekeraars en dat dit komt door ontbreken van goed onderzoek. Maar zonder uitvoeren komt er geen data hierover en zonder data wordt er dus niks uitgevoerd. Ondertussen zijn wij, de patiënten' het lijdend voorwerp en speelbal van de zorgverzekeraars.

Dat gezegd hebbende ben ik benieuwd waarom de behandeling niet meer wordt uitgevoerd in de Helioskliniek in Duitsland?

Reactie
Reageer op: ballon dilatatie buis van Eustachius
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief