Hallo,
Ik ben een man van 30 en heb de volgende klachten. Vorige week tijdens het controleren van mijn teelballen merkte ik op mijn linker teelbal een klein hard puntje op, ongeveer de grootte van een zandkorrel. Omdat ik hier best van schrok en niet zo goed wist wat het was heb ik een aantal dagen intensief gevoeld en gecontroleerd. Na een aantal dagen van voelen merkte ik dat het gevoel in mijn teelballen minder werd, een soort verdoofd, en leek er ook sprake te zijn van meer zwelling van de ballen.
Uiteindelijk afgelopen donderdag besloten om naar de huisarts te gaan. De huisarts controleerde de teelballen en voelde het puntje. Hij gaf aan dat het niks zorgelijks was. Het puntje was echt minuscuul. Het verdoofde gevoel kwam waarschijnlijk van een gespannen bekkenbodem door de spanning/stress. Het klopt dat ik erg angstig en gespannen was. Hij raadde mij aan om voorlopig van te teelballen af te blijven.
Nu merk ik dat beide teelballen wat gezwollen/groter zijn, maar vooral de rechter bal. Qua omvang is deze ong. 5,5 cm lang en 3cm breed. Omdat ik hier niet specifiek naar gevraagd heb (huisarts heeft geen referentie omdat dit de eerste keer is dat hij ze voelde) maak ik me nog best zorgen. Ik ben bang dat de zwelling/vergroting van de teelballen iets kwaadaardigs is. Kan dit door het intensief voelen/controleren komen? De ballen voelen glad, geen knobbels en ook niet steenhard.
Ik wil niet gelijk maandag weer naar de huisarts omdat ik donderdag al geweest ben, maar zeg ik eerlijk dat ik hier best wel gespannen/angstig door ben. Kunnen mijn klachten komen door het voelen/controleren? Ik vind het heel lastig om van de ballen af te blijven omdat ik wil controleren of de zwelling toe- of afneemt.
Op zich is het normaal dat een bal iets groter is dan de andere. En ja te veel voelen en controleren kan wel wat irritatie veroorzaken.
Hoi John,
Bedankt voor je snelle reactie, wordt gewaardeerd. Verschil in grootte van de ballen heb ik altijd gehad, en heb ik inderdaad begrepen dat dit normaal is.
In het verleden heb ik vaker m'n teelballen gecontroleerd en merk ik dat ze dus wat groter zijn, vooral de rechter voelt wat groter dan normaal. Niet 2x zo groot bijvoorbeeld, maar gewoon wat meer gezwollen. Maar als ik het goed begrijp kan dit dus komen door te veel voelen/controleren?
Ja dat kan zeker. Je kunt zo zelf een irritatie veroorzaken. Dus raad ik je aan om er voorlopig toch vanaf te blijven
Hoi John,
Bedankt. Ik ga in ieder geval de aankomende tijd er van af blijven. Misschien moet ik ook wat meer vertrouwen hebben in de huisarts. Het lijkt mij dat als er überhaupt iets niet goed voelde hij dit wel opgemerkt had bij het voelen van beide ballen.
Ik ga m'n angst opzij proberen te zetten en er van af blijven.