Extreme kriebelhoest

Goedemiddag,

Ik heb al 2 weken extreme kriebelhoest. Zo erg dat ik ‘s nachts niet slaap. Ook hoor ik af en toe een lichte piep tijdens het ademen. Afgelopen dinsdag was ik er helemaal klaar mee en ben ik naar de huisarts gegaan. Deze heeft ontstekingswaarden gemeten: niks aan de hand. En mijn longen beluisterd: klonken prima. Voor mijn hoest codeine meegekregen. Nu merk ik dat het sinds vandaag wat beter gaat en vannacht ook eindelijk wat beter geslapen. Wel twee vragen:

1. Ik merk soms een soort ruis/rochel in mijn longen tijdens het ademen. Kan dit komen doordat mijn hoest wat losser komt? Ik hoest nu namelijk steeds wat meer slijm ipv. de hele droge hoest die het eerst was.

2. Ook merk ik tijdens het ademen soms pijn in mijn bovenrug en borst. Het is geen erge pijn, maar ik voel het wel. Kan dit komen door het vele hoesten? Dat het overbelast is? Ik voel het in mijn rug namelijk ook als ik mijn spieren aanspan.

Tot slot: ik ben een enorme hypochonder dus merk dat ik me nu zorgen maak over longkanker. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de antwoorden 🙂

Reageren

Het antwoord op vraag 1 is: Ja
    Hert antwoord op vraag 2: dat is een gevolg van het hoesten. De borstkast en spieren reageren op het hoesten

Met longkanker heeft dat niks te maken. wellicht hooikoorts

Reageren

Snap je wat ik bedoel met ruis/rochel in mijn longen? Ik weet namelijk niet hoe dit genoemd wordt. Ik voel het tijdens zowel in als uit ademen echt in mijn rechter borst en alsof er dan een soort van iets ‘rochelt’. Ik hoor het dus niet…

Dit is dus normaal bij een loskomende hoest?

Reageren

Het lijkt een beetje trillend of een ruisje.. vind het moeilijk te omschrijven maar hopelijk snapt u het 🙂

Reageren

Snapt u?

Reageren

Ja dat is slijm in de luchtwegen die los komt en dat veroorzaakt

Reageren

Oké. De pijn op de borst tijdens het ademen lijkt wat minder te worden, in mijn rug nog niet. De soort van ruis in de ademhaling zit er ook nog.
    Overdag hoest ik nog wel, maar wel minder dan een week geleden. Als ik eenmaal slaap gaat het ook goed. Het grote probleem blijft echter het inslapen… ondanks de codeïne tabletten blijf ik dan toch hoesten als ik in bed lig.

Is dit een normaal verloop?

Ik zit nu op 2 weken. Overal lees ik dat als je langer dan 3 weken hoest, je naar de huisarts moet. Zou ik over een week weer terug moeten dan? Of is het normaal dat dit nog wel eventjes duurt.

Reageren

Kijk het nog een paar dagen aan en als het dan niet beter wordt ga dan naar de huisarts terug

Reageren

Het is dus echt wel minder dan een week geleden. Hoe lang is normaal voor zoiets als dit? De dokter dacht dat ik een virale infectie heb.

Reageren

Dat kan ik zo niet zeggen dat zal voor iedereen anders zijn. Het gaat in ieder geval al beter, dus nog even geduld

Reageren

Dat is waar. Ik maak me alleen altijd snel ongerust over kanker, lijken mijn bovengenoemde symptomen op longkanker? Dus de piep, ruis, pijn op de borst? Of zijn die te verklaren door het vele hoesten?

Reageren

John?

Reageren

Het zal een virus zijn zoals de huisarts al had gezegd. Dat heeft toch allemaal niks met kanker te maken.

Reageren

Dat komt omdat ik lees dat een kriebelhoest en pijn op de borst de eerste tekenen van longkanker kunnen zijn…

Reageren

Misschien moet je eens met de huisarts over je angsten praten en daar hulp voor zoeken

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Extreme kriebelhoest

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe