Zoeken Vraag het forum

Hodgkin en een goedbloedbeeld…?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Steef

Beste lezers,

Inmiddels alweer 1,5 maand verder vanaf de vorige bloedtest en laatst weer een algemene bloedtest gedaan om de waardes te vergelijken, maar nu was mijn bloed helemaal goed!…

Mijn huisarts vertelde me dat ik niet bang hoefde te zijn voor hodgkin (Ik had ‘m verteld dat ik er slapeloze nachten van had, het idee van hodgkin), en de Huisarts vertelde me dat Hodgkin ALTIJD in het bloed is te zien! Helaas heb ik andere tegengestelde dingen gelezen op het internet.. En helaas wilt de dokter me niet verder laten onderzoeken, want dat vond hij sonde want klieren zijn erg belangrijk.. en op een echo zie je toch niks..

Ik baal als een stekker, want er is nog niks duidelijk, de ene keer geeft me HA de schuld aan me allergie, de andere keer aan een ontsteking en de andere keer is het wel weer iets anders..

Dit onderstaande verhaal heb ik op een ander forum beschreven, helaas weinig reacties dus hoop ik hier meer te weten te komen.

Dit heb ik afgelopen 02-07-2013 geschreven.

Om een goed beeld te geven van het verleden lees hieronder:

”Beste lezers,

Ik lees al een tijd mee op dit forum, maar zit nu ergens mee en dit wil ik even kwijt.

Ik ben een meisje van 21 jaar oud, ik heb sinds 8 maanden 2 opgezette klieren in mijn hals (ong 2cm) onder de kaaklijn, er zit er één links en één rechts. 8 maanden geleden had ik een keelontsteking en waren al mijn klieren opgezet dus ook onder mijn oksels. Omdat mij eigen huisarts toen afwezig was, had ik een vervanger.
    Omdat ik ook klaagde over moeheid heeft hij direct een uitgebreide bloedtest laten doen, waarvan ik diezelfde dag nog de uitslag kreeg. Er werd gekeken naar wittebloedcellen, Pfeiffer, ontstekingen, schildklier etc. Uit die bloedtest kwam niks, mijn bloed was dus helemaal oké. Na een tijdje te rusten ging mijn keelontsteking weg en slonken de klieren in mijn oksels, maar die in mijn hals bleven altijd goed voelbaar en dit baarde me zorgen.

Nu was ik afgelopen dagen weer erg moe, maar het engste vond ik nog dat mijn klieren in mijn hals ontzettend opgezet waren en ik voelde ze gewoon groeien. Dus weer terug naar de huisarts, dit keer weer een andere huisarts, dus niet mijn eigen huisarts (want die was op vakantie) en ook niet dezelfde als de vervangende huisarts van de vorige keer, deze vertelde me wel dat ik me geen zorgen hoefde te maken.. en hij dacht dat het door een te traag werkende schildklier of door een ontsteking kwam, dus weer bloed laten prikken om de uitslagen te vergelijken met die van 8 maanden geleden.

Vorige week maandag was dus de uitslag binnen, maar door een foutje kreeg mijn eigen huisarts (die inmiddels terug is van vakantie) de bloeduitslagen niet te zien. Dus ik belde gelijk naar de vervangende huisarts van de laatste keer, alleen wou hij mijn telefoontje niet beantwoorden, want dat deed de assistente wel. De assistente moest zeggen van de huisarts dat ik me geen zorgen hoefde te maken, want er zat een ontsteking, een virus, dus geen antibiotica en rusten, ze mocht alleen niet vertellen waar die ontsteking zat, dat deed me eigen huisarts wel, en ze zou de uitslagen faxen.

Dus ik héél de week bellen naar me eigen huisarts voor de uitslag, nog 1x langs gegaan zelfs.. maar nee geen uitslag, ze krijgen het niet doorgestuurd en het faxen werkte niet (?).. Ik weet niet eens waar die ontsteking zit, en de moeheid en de zwelling in de hals word met de dag erger. Morgen maar weer bellen…

De moeheid verwijd mijn eigen huisarts al snel aan mijn astma, en die klieren, tsja.. dat is gewoon mijn weerstand, zegt hij.

Maar het zit me allemaal niet lekker, de klieren zijn ook flink en de rechtse is een balletje, van 1,5cm+ (diameter) en hij is zichtbaar als ik mijn hoofd optil, terwijl de linkse klieren meer opgezet zijn in de breedte, die is zeker 3cm breed en 1cm hoog. Het balletje is goed beweegbaar, de breede klieren aan de linkse kant zijn ook beweegbaar, maar lastig. Beide klieren zijn ook aardig hard (kan ze wel indrukken) en wanneer ik ze indruk doen ze ook geen pijn. En ondanks ik een ontsteking heb, heb ik geen koorts..
    Als ik op internet zoek, zie ik enkel verschrikkelijke dingen als hodgkin.. en hier ben ik dan ook erg bang voor, ook omdat de diagnose moeilijk vast te stellen is en dat veel huisarts hier niet aan denken omdat dit nauwelijks voorkomt.

Pff, dat was het wel zo’n beetje, heb er slapenloze nachten van.. Iemand raad of iemand die me gerust kan/wil stellen, dat zou fijn zijn.

(De moeheid en de ‘gegroeide’ opgezette klieren spelen nu zo’n 3 weken.)

Groetjes,

Stephanie

Graag hoor ik wat jullie hier nou van denken, en de klier is tevens weer gegroeid, want nu is de linker opgezette klier (de grote, buiten de kleintjes) ook zichtbaar.. Maar ik wil niet meer terug want ben vorige week nog geweest en word waarschijnlijk toch weer weggestuurd.

Stephanie

2 reacties
    Reageren
    Steef

Oja de ontstekinswaarde was uiteindelijk zo laag dat het onwaarschijnlijk was dat de klieren daarop op reageerde. Zie oude tekst.

Reageren
    John (moderator)

Op zich is het hebben van opgezette klieren in de hals niet zo´n probleem. Het duidt in de regel inderdaad op een ontsteking cq. infectie.
    Het is natuurlijk een tikkeltje hypochondrisch om bij opgezette klieren meteen aan de ziekte van hodgkin te denken. Onmogelijk is het echter niet.

De diagnose Hodgkin Lymfoom en ook Non Hodgkin Lymfoom worden gesteld door een biopt te nemen van de aangedane klier.

Wanneer met een lymfklierbiopt de diagnose Hodgkin is gesteld, moet vervolgens worden vastgesteld op welke lokalisaties in het lichaam eventueel nog meer Hodgkin aanwezig is. Dit onderzoek heet stadiëringsonderzoek en omvat de volgende onderdelen:
    vragen stellen, met name gericht op de aan- of afwezigheid van algemene symptomen;
    lichamelijk onderzoek (waarmee een aantal uitwendige lymfklieren al onderzocht kan worden);
    bloedonderzoek;
    borstfoto (thoraxfoto);
    CT-scan van hals, borst en buik;
    PET-scan of geïntegreerde PET-CT-scan;
    beenmergonderzoek.

Ga terug naar de huisarts en vraag een verwijzing voor de endocrinoloog als je het niet vertrouwd.

Reageren
Reageer op: Hodgkin en een goedbloedbeeld…?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.