- Anoniem11 oktober 2025 om 15:26
Hallo. Ik ben een jongen van 17 en aardig hypochondrisch.
Nu ontdekte ik vanmiddag een knobbeltje vlak naast mijn rechteroorlel. Hij is erg hard, bijna niet beweegbaar, en erg gevoelig bij aanraking. Voor de rest heb ik er geen last van. Ik schat iets meer dan een centimeter groot en van buiten niet zichtbaar.
Nu las ik online van alles over speekselklierkanker en uitzaaiingen naar lymfeklieren. Ik heb al meer dan een half jaar gezwollen lymfekliertjes op verschillende plekken, waaronder in de hals. Het zou wel vreemd zijn als ik eerst uitzaaiingen voelde, en pas veel later de tumor zelf, toch?.
Zou dit inderdaad kwaadaardig kunnen zijn?
3 reactiesReageren
Peter (huisarts)
12 oktober 2025 om 15:31Meestal is er in dit gebied en op deze leeftijd, met deze klachten spraken van een talgklierzwelling: Een atheroomcyste.
Reageren
Maar laat het anders je huisarts een zien en voelen. (dat is met een foto hier ook niet goed te beoordelen).
Maar aan kanker denk ik zeker niet in eerste instantie!Anoniem12 oktober 2025 om 19:02Dank voor uw antwoord!
Het knobbeltje zit wel echt onderhuids. Je merkt het alleen als je echt goed gaat voelen met je vinger. Het zit ook aan de wangkant van het oor zegmaar. Het lijkt ook niet echt op wat online staat. Kan dat dan alsnog zo’n talgklierzwelling zijn of niet?
Reageren
Peter (huisarts)
14 oktober 2025 om 20:57Als je het niet vertrouwd: laat je huisarts het eens voelen!
Reageren