Hi allen,
Sinds kort opeens waterwratjes gekregen op mijn schaamstreek en schacht. Hij de huisarts laten onderzoeken icm een onderzoekje met het ziekenhuis, en dit bleken inderdaad waterwratjes te zijn.
Nu was het advies dat ze vanzelf weg zouden gaan, maar verder niet echt bruikbare informatie gekregen. Het is namelijk niet een fijn beeld!
Kan ik er iets zelf op smeren waardoor de wratjes sneller weggaan?
Hoor het graag! Alvast bedankt voor de antwoorden 🙂
Hier zijn enkele behandelingsopties en tips:
1. Wachten tot ze vanzelf verdwijnen
• Waterwratjes verdwijnen meestal vanzelf binnen 6 tot 18 maanden zonder behandeling.
• Dit is de veiligste optie, vooral bij kinderen, omdat de bultjes meestal geen blijvende schade veroorzaken.
2. Huid schoon en droog houden
• Was de huid regelmatig met lauw water en een milde zeep.
• Droog de huid goed af, vooral in huidplooien, om verdere verspreiding te voorkomen.
3. Verspreiding voorkomen
• Probeer niet aan de waterwratjes te krabben of te wrijven. Ook niet scheren
• Bedek de wratjes met een pleister of kleding als er kans is op direct contact met anderen (bijvoorbeeld tijdens sporten of zwemmen).
• Gebruik aparte handdoeken en was deze regelmatig.
4. Lokale behandeling
• Crèmes of zalven: Sommige crèmes, zoals die met salicylzuur of tretinoïne, kunnen helpen de wratjes sneller te laten verdwijnen. Deze zijn vaak op recept verkrijgbaar.
• Tea tree olie: Hoewel er beperkt bewijs is, wordt tea tree olie soms gebruikt als natuurlijke behandeling. Test dit eerst op een klein stukje huid om irritatie te voorkomen.
5. Medische behandeling
Als de waterwratjes aanhouden, ongemak veroorzaken of snel verspreiden, kun je een arts raadplegen. Mogelijke medische behandelingen zijn:
• Curettage: Het wegschrapen van de wratjes met een steriel instrument.
• Cryotherapie: Bevriezing van de wratjes met vloeibare stikstof.
• Lasertherapie: In ernstige gevallen kan laserbehandeling worden toegepast.
Waterwratjes zijn vervelend maar meestal onschadelijk. Kies een aanpak die past bij de situatie en leeftijd van de persoon.
Onze jongste zoon heeft veel waterwratjes gehad als kind. We zijn met hem naar een homeopaat geweest en die heeft hem toen korrels voorgeschreven die hij moest innemen en daarmee waren de wratjes heel snel weg.
Dus als je ervan af wilt zou dit misschien het proberen waard zijn.
Hey, bedankt voor de tip! Weet je toevallig hoe deze korrels heten?
Je zou het kunnen proberen.
Heb momenteen al tretinoine, maar niet echt het gevoel alsof dit wat doet. Kan ik dit icm sudocreme doen?
Hoe lang gebruik je de tretinoine?
En nee dat kun je niet samen gebruiken
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Ik gebruik het nu 2 weken. Maar ik kan het nog maar een weekje gebruiken omdat ik op vakantie ga.
Gebruik het nog een week en kijk hoe het over een week is