Moedervlekcheck

"/> Moedervlekcheck - Medische Forum - Dokter.nl

Moedervlekcheck

Ik schrok me net helemaal kapot. Ik ben behoorlijk hypochondrisch aangelegd en ik maak best veel foto's van plekjes of moedervlekjes waar ik ineens aan ga twijfelen. Nu zit er een heel klein moedervlekje op mijn been, en ik twijfelde over de kleur. Hij is wel echt donker. Dus maakte ik een foto op de Skinvision app, laag risico. Ik opgelucht. Maar kwam ook omdat ik aan had gegeven geen klachten (weet ik niet) -> zo staat het er.
    Ik weet dus niet of hij altijd zo donker is geweest of niet. Ergens in mijn hoofd staat me bij van dat ik het weleens vaker dacht, maar geen idee hoelang ik dat al denk. Toen dus opnieuw een check, nu dichterbij. Lieve help, hoog risico. Nog een keer op die manier, weer hoog risico. Toen opnieuw van wat verderaf, laag risico. Mn hart zit in mijn keel, dit is dus echt enorm angstaanjagend.
    Ik wil morgen sowieso naar de dokter om gelijk ALLES te laten controleren, maar dit maakt me dus helemaal gek. Ik heb er verder geen klachten aan, het jeukt niet, is nog steeds erg klein, bloed niet, geen grillige rand/korst..
    Maar als ik met de zaklamp dichtbij schijn dan zie ik gewoon een donker stukje erin. Het voelt niet verheven of als een korstje. Maar dit is zenuwslopend. Ik weet dat ik op dokter.nl geen foto's hoef te plaatsen omdat dit voornamelijk gericht is aan de dokter/dermatoloog.. Maar wat moet ik hier nu van denken?
    Ik heb op mijn buik ook een klein moedervlekje met een zwartig dingetje erin. En op mijn andere been ook, alleen weer iets lichter.
    Hoe kan het dat het 2x hoog en 2x laag is, heb ik dan de foto van te dichtbij gemaakt of moet dat juist?

Reageer

Het is maar een app en die zit er wel vaker naast, en als je een foto va te dichtbij maakt kan dat verschillen

Reageer

Okee.. Wel enorm zenuwslopend zoiets. Ik ga het nu niet weer checken want dan word ik gek. Het vervelende is gewoon dat ik niet meer weet of hij altijd zo donker was of niet. In mijn hoofd heb ik er al langer aan getwijfeld, maar geen idee hoelang dus.
    Als de foto van te dichtbij was, is het dan meer betrouwbaar of juist niet? Ik durf het gewoon niet meer op te zoeken. Je zou zeggen hoe dichterbij hoe beter, maar misschien lijkt hij dan ook wel groter? Of hoe werkt zoiets..

Reageer

Minder betrouwbaar

Reageer

Okee. Kunnen er ook zwarte moedervlekjes zijn dan? En hoe herken ik een melanoom?

Reageer

Als je een angststoornis hebt, moet je zo'n app helemaal niet gebruiken, want het veroorzaakt alleen maar onnodige stress en angst.
    Als er iets is wat je niet vertrouwd ga je daar gewon mee naar de huisarts

Reageer

Ja dat kan. En zelf kun je dat helemaal niet herkennen

Reageer

Maar er zijn wel dingen waar je op moet letten toch.. Zoals bloeden enz. Dat doet deze niet gelukkig.. Maar die kleur, ik word er misselijk van.
    Gewoon het idee dat dit een melanoom kan zijn baart me echt veel zorgen. Ik heb dan weer geen rust tot morgen, en natuurlijk haal ik weer van alles in mijn hoofd..
    Ik baal gewoon van mezelf dat ik niet weet of het deze kleur wel of niet is geweest. En er zit er nog een op mn been die er veel op lijkt, alleen iets lichter. En op mijn buik zit ook iets zwartigs over iets bruin, ook heel klein.

Reageer
    Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

cm
    KG

Ik kan er zo in ieder geval ook geen antwoord op geven. Als een moedervlek plotseling van vorm en kleur veranderd moet je er door de huisarts naar laten kijken

Reageer

Nee snap ik.. Alleen wat is plotseling. Binnen een week? Drie weken? Of 3 maanden?

Reageer

Binnen 1 week

Reageer

Okee. Nee dan is hij in die zin niet veranderd.. Want ik denk dit denk ik al een paar maand nu. Maar ik ga sowieso alles laten checken, ik doe dat altijd 1x in het jaar. Ik heb er wel veel. Is 1x in het jaar dan voldoende, of 2x in het jaar beter?

Reageer

als er iets aan veranderd moet je laten checken

Reageer

Jaa snap ik, ik bedoel alleen een jaarlijkse controle voor alles. Is het dan verstandig dat je een jaarlijkse controle doet? Of bijvoorbeeld een halfjaarlijkse controle beter ivm vele moedervlekken?

Reageer

Ik heb nog eens nagelezen en er stond dat je bij Skinvision de afstand van de foto ongeveer tussen 10 en 20 cm moest houden. Ik heb de 2x risico foto dichterbij gehouden. Dus nog een keer geprobeerd vanavond, weer laag risico. Ik ben echt onmenselijk geschrokken. Funest zoiets eigenlijk.. Nu wil ik sws wel naar de dokter want het idee dat een dermatoloog contact met me opneemt wat misschien nog meer onrust zal veroorzaken...
    Goed, ik vind het wel een verschrikking zoiets. Die onrustige gedachten kruipen voortdurend in je hoofd, tis echt pittig soms.

Reageer
Reageer op: Moedervlekcheck
Selecteer afbeelding
Maximale afbeelding grote is 512kb, toegestande bestandtypes: *.jpg, *.jpeg, .jpe,.gif