- Anoniem1112 mei 2016 om 16:00
Mijn moeder had vandaag ineens een kortdurend dubbelzien. Ik kwam er niet helemaal achter of het nou één oog was of beide ogen, ze wist het zelf niet echt. Het begon met een lichte vlek in haar ooghoek en ze verloor toen het zicht heel kort aan haar ene oog, vervolgens heeft ze een paar minuten (10?) dubbel gezien en was duizelig/misselijk. Geen hoofdpijn gehad. Ik heb haar aan de praat gehouden en haar spraak was prima, haar mondhoeken was niets vreemds aan te zien en ze kon beide armen zonder moeite recht vooruit steken. Ze bewoog echter (toen ze haar ogen dicht deed) wel met haar hoofd naar rechts maar had dit zelf niet door.
Ze is bekend met atriumfibrilleren en slikt dagelijks aspirine. Na de “aanval” had ze korte hoofdpijn (als in één minuut) boven beide ogen en wat meer moeite om op woorden te komen, en vertelde iets vol overtuiging wat ze voor de ‘aanval’ ook al aan me had verteld. Dit kan ook zijn omdat ze merkte dat ik me zorgen maakte en gewoon iets luchtigs wilde vertellen.
Ik heb geprobeerd om de huisarts te bellen maar die was helaas al gesloten en toen ik haar zei dat ik de huisartsenpost wou bellen, veerde ze eigenlijk direct op uit haar stoel en begon te protesteren dat het alweer weg was.
Nou is ze natuurlijk oud en wijs genoeg om zelf te beslissen of ze wel of niet naar de huisarts gaat, maar is het verstandig om in haar geval naar de huisarts te gaan of maak ik me gewoon onterecht zorgen? Aangezien ze verder geen vreemde klachten had op het dubbelzien na. Alvast bedankt!
12 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 mei 2016 om 18:08Hoe oud is je moeder?
Reageren
Wanneer is het gebeurd? (hoe laat)Anoniem1112 mei 2016 om 21:07Tandor, ze is 53 en het gebeurde zo rond 17:00 tot 17:15 denk ik.
Nu lijken de symptomen ook wel op oogmigraine, ze is verder in het verleden wel bekend met migraine aanvallen eigenlijk. Momenteel functioneert alles gewoon weer en ik merk eigenlijk niets vreemds meer aan haar.
ReagerenJohn (moderator)
12 mei 2016 om 21:11Oogmigraine is mogelijk. Maar een TIA was ook een mogelijkheid geweest.
Reageren
In dit soort gevallen is het toch altijd beter om de huisarts of de huisartsenpost meteen te bellen. Nou heeft dat weinig zin meer.
Maar als het weer zou voor komen, dan wel meteen bellen.Anoniem1112 mei 2016 om 21:16Bedankt voor het advies! Ik heb geprobeerd de huisarts te bellen (het was iets voor 5 uur trouwens) maar die nam helaas niet meer op, ik wist niet of het nou nodig was om de HAP te bellen ervoor. Maar nogmaals bedankt, volgende keer zal ik niet meer twijfelen maar gewoon bellen 🙂
ReagerenCor4 februari 2018 om 22:38Ik had vanavond een momentje van dubbelzien.
Reageren
Het duurde ongeveer één minuut, geen last gehad van hoofdpijn wel ongeveer één minuut erg warm.
Ik ben 64 .
Wel aan mijn vrouw zeggen en naar een huisarts gaan of niet?
Mijn vader is verlamd geraakt door hersen bloedingen en een zus heeft kleine tia’s gehad en is nu aan het revaliderenJohn (moderator)
4 februari 2018 om 22:52Misschien verstandig om toch even naar de dokter te gaan
ReagerenJolanda12 november 2021 om 16:30Ik heb net ongeveer 1 minuut dubbel gezien. Ik had het idee dat het me rechter oog was.
Reageren
Wat moet ik nu doen?John (moderator)
12 november 2021 om 16:32in principe niks. Kan wel eens gebeuren. Als je er vaker last van hebt moet je naar de huisarts gaan
ReagerenRobby7 december 2021 om 20:08Ik heb momenteel ook net een scheel zicht voor 30 sec, was raar, kwam ineens op en ging weer weg, ik neem bloedverdunnend asaflow en covetram 10/5 zou het daar te maken mee hebben ?
Reagerenank19 oktober 2022 om 10:03gisteren was ik aan het fietsen en opeens zag ik alleen maar chaos. ik kon met de ogen afzonderlijk wel zien, maar samen was het warboel. Heb een tijdje met een oog kijkend verder gefietst en al proberend ging het heel langzaam over. Moet ik mij zorgen maken?
ReagerenSuzan19 oktober 2022 om 11:42@Ank
Als je deze vraag nou rechtstreeks aan je huisarts stelt,kan die ter plekke bepalen of het verstandig is dat je door een arts gezien wordt.
Reageren
Aangezien in dit topic al meerdere keren het advies is gegeven met dergelijke klachten een arts te raadplegen ipv een forum.( waar geen artsen zijn )John (moderator)
19 oktober 2022 om 19:31Als het nog een keer zou gebeuren zou ik wel mee naar de huisarts gaan
Reageren