- Anoniem18 september 2015 om 06:32
Een tweetal maanden geleden had ik van de ene dag op de andere slapende benen en voeten, eigenlijk alles vanaf mijn taille had een doof gevoel. Ik heb al jaren stijve spieren, pijnlijke gewrichten, pijn in mijn nek en rug.
Eerst naar chiropractor, die had geen idee.
Toen naar huisarts, die stuurde me naar een neuroloog.
Daar vertelde men mij dat ik een discushernia in mijn nek had en artrose in mijn rug waardoor de zenuwwortels ontstoken waren ( even kort samengevat ). Ik kreeg ontstekingsremmers en moest over een maand terug komen. Na een maand had ik weer gevoel in mijn benen maar mijn voeten voelen nog steeds alsof ze niet bij mijn lichaam horen.
Het toeval wilde dat ik bij een andere neuroloog terecht kwam. Die vond de klachten die ik had niet met de eerste diagnose overeenkwamen en liet een mri maken van mijn ruggenmerg.Afgelopen maandag kreeg ik de volgende uitslag :
Normaal voorkomen van de cranioverciale overgang. Hemangioma in wervellichaam Th1, Th5, Th7 en Th10.
Pd T2 en TIR hyperintens, T1 Io-intens fusiform letsel intramedullair op niveau Th9 (CC9 x AP 4 mm ). Dit vertoont geen captatie na contrasttoediening.
Hierop vermoedt de neuroloog MS. Ik heb een lumbaalpunctie gehad, krijg nog een mri van mijn hersenen en een ct van mijn thorax ( vd longen ).
Terocorporiele centrale discushernia op niveau Th9-TH9 en Th 11-Th12 met matige ventrale impressie op de durazak
Lichte retrolisthesis van L2 tov L3. Degeneratieve disushydratatie met circumferentiele discusbuging op niveau L2-L3 tem L4-L5 met matige ventrale impressie op de durazak. Bilaterale facetartrose op niveau L3-L4 tem L5-S1
Nu moet ik nog drie weken wachten voordat ik weet wat er aan de hand is m.b.t. MS.
Ik kan op dit forum niet zoveel terugvinden over witte vlekken in het ruggenmerg. Wel steeds over vlekken in de hersenen. Heeft iemand hier ervaring met zo’n letsel ( witte vlek op MRI ) van het ruggenmerg?
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 september 2015 om 09:32Daar is zo helaas niets over te zeggen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn.
Reageren
Bijvoorbeeld door impressie van de durazak. Ik denk dat het aan de neuroloog is om hier verdere uitleg over te geven. Het is in ieder geval niet een directe aanwijzing op MS
Er is in ieder geval nogal wat aan de hand in je rug. De eerste neuroloog zat er niet zo ver naast..
Er is sprake van meerdere hernia’s, slijtage en artrose. De MRI van de hersenen en de lumbaalpunctie zal uiteindelijk uitsluitsel moeten geven over MS.
Je zult helaas nog even geduld moeten hebben. Wanneer wordt de MRI en de CT gemaakt?Anoniem20 september 2015 om 06:35Bedankt voor je reactie, Tandor.
Woensdag 23 september de ct, 28 september de mri hersenen, 6 oktober emg, uitslag 13 oktober. Ik begrijp dat ik geduld moet hebben en dat is best moeilijk, maar onvermijdelijk.
Ik was vooral benieuwd naar ervaringen van mensen m.b.t. dit stukje :Pd T2 en TIR hyperintens, T1 Io-intens fusiform letsel intramedullair op niveau Th9 (CC9 x AP 4 mm ). Dit vertoont geen captatie na contrasttoediening.
De rest is ( helaas ) vrij duidelijk…
ReagerenJohn (moderator)
20 september 2015 om 10:35Ik denk dat dat stukje toch beter door de neuroloog kan worden uitgelegd. Zonder de volledige MRI te bestuderen is het niet goed om daar een uitleg over te geven.
ReagerenAnoniem20 september 2015 om 14:55Eens, toch bedankt voor je reactie.
ReagerenKirsty6 juli 2021 om 11:07Hoi Lees net hier uw bericht. Ik kamp sinds feb met dezelfde problemen zoals u schrijft. Ze kunnen niks vinden op de witte plek na. Hersenscan, petscan en lumbaalpunctie leverden niets op. Wacht nu op afspraak bij Erasmus MC.
Inmiddels bent u jaren verder. Mag ik vragen wat er gevonden is? Misschien heb ik er wat aan.
bvd Kirsty
Reageren