- Anoniem11 november 2014 om 20:16
Hoi,
Mijn prolactine gehalte is ongeveer 5x zo hoog als de bovengrens van normaal. Ik weet welke oorzaken dit kan hebben. Nou slik ik bepaalde medicijnen die dit ook als vervolg kunnen hebben. Nou is mijn vraag, kan je echt een verhoging van 5x hebben alleen door een medicijn? Ik slik metoclopramide. Is er iemand die dit weet. Ben
nu tijdelijk gestopt met het medicijn om te zien of het daarvandaan komt, maar duurt 3weken tot de uitslag, dus misschien kan iemand me het antwoord op deze vraag geven zodat ik weet wat ik kan verwachten12 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 november 2014 om 00:10Metoclopramide kan inderdaad een verhoging veroorzaken van prolactine.
Reageren
Maar of de waarde hierdoor zo hoog kan oplopen is mij niet bekend.Anoniem12 november 2014 om 05:01Ja ik dus ook niet. Ik vind het nogal vrij hoog als bijwerking van een medicijn. Hoop dat er alsnog iemand is die mij er meer over kan vertellen.
ReagerenJohn (moderator)
12 november 2014 om 14:47Bij dergelijke hoge waarden denk ik toch eerder aan een prolactinoom (microprolactinoom) of een zeer traag werkende schildklier.
Reageren
Tenzij je naast de metoclopramide ook nog bepaalde Antipsychotica of Antidepressiva gebruikt.Anoniem12 november 2014 om 17:03Nee verder niks. Ik denk zelf niet dat het een traag werkende schildklier is. Of de functie van de schildklier moet ineens drastisch achteruit gegaan zijn. Ben ongeveer 3kwart jaar tot een jaar geleden bij de internist geweest vanwege langdurige vermoeidheid, veel hoofdpijn en een behoorlijk gebrek aan energie. Heb toen uitgebreid onderzoek gehad (buikecho, longfoto, hartfilmpje, uitgebreid bloed onderzoek) behalve een flink verhoogde bloeddruk is daar op dat moment niks uitgekomen.Ik meen me te herinneren dat hij toen ook heeft gezegd dat de schildklier naar behoren werkte. Omdat ik verder geen klachten had die specifiek een bepaalde richting aangaven om te zoeken, had hij geen keus dan het hierbij te laten. Wel met de mededeling dat ik absoluut terug moest komen als er klachten bij zouden komen, wat nu dus het geval is. Ik weet alleen niet of in dat onderzoek ook de waarden van bepaalde hormonen en prolactine bepaald zijn. Ik ga morgen eens de huisarts bellen om dat na te vragen. Als dat niet het geval is, zou het namelijk maar zo kunnen dat mijn prolactine al 2 jaar verhoogd is. Dat is hoe lang ik me al niet goed voel namelijk. En dat terwijl ik daarvoor altijd een gezonde, beweeglijke, actieve en fitte vrouw was. Daar is sinds 2 jaar weinig van over en het lijkt wel of ik steeds verder aftakel, want er komt elke keer wat bij. Ik blijf gewoon doorgaan met mijn leven ook al valt het me vaak zwaar. Vraag me alleen steeds vaker af hoe lang ik dat nog vol houd, want op het moment lijk ik me elke dag slechter te voelen en minder aan te kunnen
ReagerenJohn (moderator)
12 november 2014 om 17:50Wie heeft nu dan bloedonderzoek gedaan waarbij is vastgesteld dat je prolactine zo hoog was? En wat is er dan verder nog onderzocht?
Reagerenpipi44614 november 2014 om 06:55Hoi,ik heb even een account aangemaakt voor het gemak.
Reageren
Dit is door de huisarts vastgesteld. Er is besloten om op bepaalde hormonen en prolactine te prikken omdat ik naast mijn “normale” klachten, het moe zijn en veel hoofdpijn, nog andere klachten kreeg (overmatig zweten terwijl ik mijn hele leven nog nooit echt heb gezweet en melkafscheiding uit de borsten ) waardoor ze iets specifieker kon gaan zoeken. Ze wilde eerst alleen bepaalde hormonen prikken, maar besloot op het laatst ook de prolactine te prikken met de mededeling dat ze absoluut niet verwachtte dat daar wat afwijkends uit zou komen. Maar dat kwam er dus wel.John (moderator)
14 november 2014 om 10:20Het zou natuurlijk een combinatie kunnen zijn van enerzijds de schildklier en anderzijds de medicatie. Zijn bij het laatste bloedonderzoek dan de schildklierwaarden niet meteen mee gecontroleerd?
Reageren
Hoe oud ben je? Heb je ook gewichtsproblemen?pipi44614 november 2014 om 11:27Ik heb het net nagevraagd bij de huisarts en het uitgebreide onderzoek bij de internist was in mei. Er is toen niet gekeken naar mijn prolactine gehalte en bij de dokter ook nog nooit. Klinkt vrij logisch want denk dat ze er dan wel eerder achter gekomen waren aangezien dit al sinds december 2012 speelt. Dit weet ik zo precies omdat ik toen zo erg ziek ben geweest dat het best indruk heeft gemaakt, zeker omdat ik eigenlijk nooit echt ziek ben. Waren flinke griepverschijnselen icm hoge koorts. Ik ben 31, dus 29 toen het begon. Het laatste half jaar heb ik een gewichtstoename gehad van maar liefst bijna 10 kilo. En dat terwijl ik veel meer ben gaan bewegen en gezonder ben gaan eten. At al best gezond (iedere avond netjes koken, alleen verse groenten etc), maar eet nu veel meer fruit en minder suiker zoals snoep ed. Fiets elke dag minstens 7 kilometer en vaak nog meer. Heeft het gewicht daar iets mee te maken dan? Ik dacht dat dat kwam doordat ik de 30 gepasseerd was.
ReagerenJohn (moderator)
14 november 2014 om 15:41De klachten die je hebt en ook de gewichtstoename zouden dan toch ook door de schildklier veroorzaakt kunnen worden. Het is moeilijk om de vinger op de juiste plek te leggen.
Reageren
Hyperprolactinemie kan verschillende oorzaken hebben. Psychische en fysieke stress, bepaalde ziekten, te weinig bloedsuiker, een traag werkende schildklier en dan natuurlijk nog een (micro)prolactinoom.
Ee zit niet veel anders op dan even op de uitslagen te wachten.pipi4466 december 2014 om 00:34Hoi Tandor,
Ik wil je graag een nieuwe vraag voorleggen. Ik zal straks ook een algemeen nieuw bericht hiervan maken zodat er meer mensen hun idee hierover kwijt kunnen. Afgelopen maandag was ik drie weken gestopt met de medicijnen en ben ik bloed gaan prikken zodat de waarden met en zonder de metoclopramide vergeleken kunnen worden. Hier krijg ik dinsdag aanstaande de uitslag van. De afgelopen drie weken heb ik me steeds beroerd en misselijk gevoeld door het ontbreken van de metoclopramide en ik had bedacht dat ik er wat mij betreft wel weer mee kon beginnen omdat het bloed al geprikt is en de uitslag dus min of meer vast staat. Ik heb dus het ziekenhuis gebeld om te vragen of dit oké is. Na overleg met de arts heeft de assistente me terug gebeld en toestemming gegeven om weer met de medicijnen te beginnen. Nou is mijn visie hierover dat als het aan de medicijnen gelegen had, ik daar niet weer opnieuw mee had mogen beginnen. Nou kan het natuurlijk zo zijn dat ik er teveel achter zoek, maar ik vraag me af wat jij hiervan vind? Ik hoop een antwoord terug te krijgen.
Reageren
GroetjesJohn (moderator)
6 december 2014 om 00:50Dat zou een iets voorbarige conclusie kunnen zijn. Ik neem aan dat nog niet alle uitslagen binnen waren. Aangezien je veel klachten hebt door het niet nemen van de medicijnen kan dat reden zijn om je weer te laten starten.
ReagerenAnoniem14 april 2015 om 16:55beetje late reactie maar dat kan zeker wel. u zal ondertussen wel antwoord hebben gekregen van een arts op deze vraag. ik gebruik grote hoeveelheden domperidon en heb ook een toren hoge prolactine waarde. dit is al jaren zo en als ik een week niets slik daalt het gelijk.
Reageren