- MK1 juli 2025 om 14:28
Hoi, Ik zit nu op dag 4 van mijn herstel van mijn hersenschudding. Heb niet heel veel last meer alleen beetje hoofdpijn af en toe. Ik ga over 10 dagen op “zuipvakantie” Ik vroeg mij af hoe ik dit nu moet doen met drinken, want heb ook geen zin om me erg in te dammen al zou dit ongetwijfeld wel moeten. Zijn er Mensen die hier ervaringen mee hebben? en hoe jullie het hebben gedaan.
3 reactiesReagerenSuus1 juli 2025 om 19:01Met hersenschuddingen heb ik ruime ervaring😅
Reageren
En kan je vertellen dat het niet echt verstandig is om op een dergelijke manier je vakantie in te vullen op zo’n korte termijn.
Als jij je lichaam niet de tijd geeft om te herstellen, heb je grote kans dat je levenslang van deze vakantie zult na genieten.
Oftewel er chronische klachten aan over zult houden.Suus1 juli 2025 om 19:03En dan bedoel ik aan alleen de vakantie op zich al, ook als je niet of met mate zou drinken.
ReagerenJohn (moderator)
1 juli 2025 om 21:10Hersenschudding, veel alcohol en veel zon is een krachtige cocktail van risico’s — letterlijk en figuurlijk. Laten we ze even uit elkaar trekken en dan samenvoegen, want de combinatie is extra verraderlijk.
Reageren
🌞 Veel zon
– Uitdroging: Je verliest veel vocht door zweten, zeker bij hoge temperaturen.
– Zonnebrand: Verhoogt het risico op huidkanker, vooral als je niet goed insmeert.
– Hitteslag: Bij langdurige blootstelling kan je lichaam oververhit raken, wat levensgevaarlijk kan zijn.
🍷 Veel alcohol
– Versnelde uitdroging: Alcohol is vochtafdrijvend, dus in de zon droog je dubbel zo snel uit.
– Sneller effect: Door de warmte wordt alcohol sneller opgenomen in je bloed, waardoor je je eerder dronken voelt.
– Verhoogde kans op verbranding: Alcohol maakt je huid gevoeliger voor UV-straling.
– Cognitieve achteruitgang: Op lange termijn kan overmatig drinken leiden tot geheugenproblemen, depressie en zelfs hersenschade.
🧠 Hersenschudding
– Vertraagd herstel: Alcohol vertraagt het genezingsproces van de hersenen.
– Verergering van symptomen: Hoofdpijn, duizeligheid en concentratieproblemen kunnen toenemen.
– Gevaarlijke situaties: Door verminderde coördinatie en alertheid kun je sneller vallen of opnieuw je hoofd stoten.
🔥 De combinatie
Als je deze drie samenvoegt, krijg je een perfect storm:
– Extreme uitdroging: Zon + alcohol + hersenschudding = verhoogd risico op flauwvallen of oververhitting.
– Verstoorde hersenfunctie: Je hersenen zijn al kwetsbaar door de hersenschudding, en alcohol plus hitte kunnen dat verergeren.
– Verhoogd risico op ongelukken: Slechte coördinatie, vertraagde reflexen en verminderde alertheid maken je kwetsbaar.
👉 Advies: Vermijd alcohol volledig zolang je herstellende bent van een hersenschudding. Blijf uit de felle zon, drink veel water, en geef je brein de rust die het nodig heeft.