- Anoniem20 februari 2018 om 04:05
Ik heb sinds 6 dagen last van gordelroos. Hoelang kan de hevige jeuk aanhouden? Wat kan ik doen om littekens te voorkomen?
John (moderator)
20 februari 2018 om 09:03Helena24 maart 2018 om 04:40Ik heb sinds een week Gordelroos op mijn romp, aan de rechterzijde, voor en achter. Ik heb amper uitslag, twee plekken met enkele blaasjes, maar erg veel zenuwpijn: de hele rechterzijde van mijn romp is extreem gevoelig, voelt aan als één grote blauwe plek en doet constant pijn bij contact met kleding + ik heb om de minuut zenuwflitsen binnenin. Paracetamol verlicht de pijn tijdelijk.
In principe is dit van voorbijgaande aard, dus ik maak me er niet druk in en verbijt de pijn,
ReagerenSB1 februari 2022 om 09:40Nurofen fastine 400 mg, rode verpakking (2 innemen) helpt tegen de pijn. Het wordt niet aangeraden ivm kans op dat de wonden gaan ontsteken, maar zenuwpijn is velen malen erger dan wondpijn. Van de dokter amitriptiline gekregen tegen de pijn, helpt echter niet voor de acute helse zenuwpijn, maar wel op de lange termijn. Tegen adviezen in dus nurofen genomen en het helpt de pijn draagbaar te maken. Puur om de dagen en nachten door te komen zolang de amitriptiline nog niet werkt.
ReagerenCatootje1 februari 2022 om 17:31@SB wat pijn betreft kan het lastig zijn. Er zijn wel natuurlijke middelen. Zou vooral wat doen aan oorzaken. Stress natuurlijk maar ook voedingspatroon. Argininerijke voedingsmiddelen zoveel mogelijk vermijden en juist lysinerijke voedingsmiddelen eten. Daarnaast wat voedingssupplementen. Onder andere lysine maar ook andere stoffen, zoals zink en vitamine B en C kunnen belangrijk zijn. Ook cats claw kan ondersteunend werken. Bij een uitbraak mag je een hogere dosering gebruiken. Beste wel zonder calciumfosfaat erin. In poedervorm het voordeligst en zit er geen meuk in. Als je het geld hebt, kan je op alternatief gebied ondersteuning zoeken. Zelf net advies gehad over de healy. Dat is een apparaatje dat werkt met frequenties.
ReagerenElias17 maart 2022 om 09:59Hallo , ik denk dat ik gordelroos heb , want voor het opkwam op die plek voelde ik tintelingen. Die tintelingen waren achter 2 dagen weg en nu jeukt et ofdoet het pijn. Ook soms zenuwpijn aan de linkerkant van mijn rug en borst, maar gelukkig niet zo veel pijn. Heb een vlek boven mijn tepel met stuk of 10blaasjes en een heel klein vlekje op men rug en mijn schouder. De opkomst van de eerste vlek is nu al een week geleden en sinds eergisteren heb ik pijn aan mijn linkeroksel, misschien een klier?
ReagerenJohn (moderator)
17 maart 2022 om 15:55Moeilijk te zeggen zo. Ga met de klachten naar de huisarts
ReagerenEddy18 augustus 2022 om 20:15Ook ik heb gordels in de linkerzijde van mijn gezicht gehad. Mijn hoornvlies is beschadigd door littekens. Het is nu 3 jaar geleden en nog altijd is mijn oog pijnlijk en droog.
Soms als ik vermoeid ben heb ik een stekende pijn in en achter mijn oog.
Maar dit is niets in vergelijking met de pijn die ik destijds had.
Ik ben nu 54 jaar en nog altijd bang dat het terug komt!
Reagerenpuck5 juli 2023 om 18:22er is een vaccinatie tegen gordelroos: https://www.rivm.nl/gordelroos/gordelroosvaccinatie
ReagerenMarion5 juli 2024 om 09:42Had die ook zenuwpijn?
ReagerenDerya1 september 2024 om 19:31Ik ben vrouw 60 jaar bijna 10 dagen geleden gordelroos geconcentreerd bij mij . Ik heb heftige zenuw pijn ondanks antivirale medicatie, tramadol en Pregabalie en paracetamol de pijn steeds wordt erger niet meer verdragen. Iemand misschien heeft advies voor mij alsjeblieft de pijn echt heftig ik lig 10 dagen in bed.
Reageren
Groetjes Derya,Gordelroos 2de keer in mijn leven12 maart 2025 om 18:49Op mijn 14de gordelroos gehad in mijn nek, links. Toen virale remmers gekregen.
Reageren
Nu 40 jaar later weer gordelroos. Schijnt bijna nooit te gebeuren. Ik herkende de pijn onmiddellijk: als je die eenmaal hebt ervaren herken je die snel. Zenuwflitsen, prikken, alsof je in brand staat, en een soort diepe uitstralende pijn. Nu plekken van mijn linkeroor langs mijn kaaklijn naar mijn kin en verder het hele gebied in hals en nek links tot vlak boven mijn sleutelbeen en ook enkele plekjes in mijn haar.
Maximale hoeveelheid paracetamol (4 keer daags 2 500 mg) en amitriptyne in de nacht. De eerste 7 dagen breidden de plekken zich uit en was de pijn onbeschrijfelijk en kon ik nauwelijks slapen. De plekken waren vuurrood. Ik heb toen zinkoxide spray (merk Abena, online verkrijgbaar) gekocht en er 2 maal daags na koud afspoelen en droogdeppen dun opgesprayd. Dat maakte dat de roodheid en het branderige gevoel verdween en de blaasjes droomden in tot korstjes. Nu na 12 dagen alleen nog korstjes en de pijn is iets minder maar nog lang niet over. Daarbij continu moe. Ik slik L-lysine, ech8nacea, B- complex, vit C, D, zink, magnesium, drink verse gemberthee, eet gezond, veel fruit. Iemand anders schreef dit wens je je ergste vijand niet: nou inderdaad! SterkteDebbie4 april 2025 om 19:05Ook even mijn verhaal kwijt.
Ik ben 36 en heb sinds een kleine week gordelroos in mijn gezicht en op mijn hoornvlies. Het begon met het gevoel alsof ik iets in mijn oog had, ik bleef wrijven en uitspoelen maar het ging niet weg, toen zag ik diezelfde dag ineens bultjes op mijn wang ontstaan en rond mijn oog. Ik dacht een allergische reactie. Dag erna gaan werken en de uitslag en rood oog waren er nog steeds. Die nacht werd ik wakker van vreselijke pijn in mijn gezicht, branden, steken en elektrische schokken. De volgende ochtend naar de dokter gegaan en die constateerde gordelroos op de linkerkant van mijn gezicht en in het oog. Ik moest toen met spoed naar het ziekenhuis, bloed prikken en naar de oogarts. Bloedtesten waren gelukkig goed en de gordelroos heeft niet dieper dan mijn hoornvlies aangetast op mijn oog. Ik kon gelukkig met virusremmers beginnen. Valaciclovir tabletten en aciclovir oogcreme. De dagen die volgde waren echt ellende, die pijn onverdraaglijk en midden in de nacht nog naar de huisartsenpost voor tramadol. Deze ziekte is echt afgrijselijk en inderdaad.. dit wens ik mijn ergste vijand nog niet toe.
Reageren
Inmiddels is de pijn wat gezakt en komen er op de bultjes witte puntjes die weer langzaam veranderen in korstjes dus het verloop van de ziekte gaat goed maar ik ben er nog lang niet. Mijn oog doet nog zeer maar het is gelukkig stabiel gebleven zei de oogarts gisteren.
Ik wou even mijn verhaal kwijt want ik kan me goed voorstellen dat iedereen die dit doormaakt en dan vooral in het gezicht zich echt alleen en lelijk voelt. Ik wil iedereen veel sterkte wensen die dit doormaakt.
Lieve groetjes DebbieTon22 juli 2025 om 20:27Ik heb al ruim een jaar ernstige zenuwpijn na gordelroos
Reageren
Heb al handenvol gel uitgegeven aan mensen die dachten mij te kunnen helpen.
Is er iemand die mij echt kan helpen