- Anoniem17 januari 2016 om 15:53
Hallo,
Ik ben bijna 21 en op gezond gewicht.
Al ongeveer een jaar heb ik af en toe een soort steekjes (niet pijnlijk) in mijn borst, soms links soms rechts en verschillende hoogtes. Ik ben hier ook een aantal maanden geleden voor naar de dokter geweest en die dacht aan stress.
Wat ik gek vind is dat het vaak is als ik naar mijn idee juist ontspan. Bijvoorbeeld als ik savonds tv kijk.
Soms is het dagelijks en soms heb ik het een week niet.
Zoals ik al zei het doet geen pijn maar is ook moeilijk te beschrijven.Nu ben ik net naar de winkels gelopen wat niet erg ver is maar wel heel koud.
En toen ik binnen kwam had ik aan de linker bovenzijde en bij mijn hart wat heftigere steken. Wel wat pijnlijk. Het zat niet aan mijn ademhaling en zakte na 5 minuten weer weg. Ik voelde het ook in mijn rug links.
Verder heb ik niet zo gehad en ik vroeg me af of ik me nu zorgen moet maken en snel de dokter moet bellen?5 reactiesReagerenJohn (moderator)
17 januari 2016 om 16:23[quote]Wat ik gek vind is dat het vaak is als ik naar mijn idee juist ontspan. Bijvoorbeeld als ik savonds tv kijk.[/quote] Dit zijn wel typische klachten die hyperventilatie passen. Stress zou dat kunnen veroorzaken.
Doe eens de test op:
http://www.dokter.nl/index.php?option=com_hyperventilatietestKijk ook eens op:
http://hyperventilatiesymptomen.nl/klachten-symptomen.htmlAls je er erg ongerust over bent, kun je natuurlijk altijd even contact opnemen met de huisartsenpost
ReagerenAnoniem17 januari 2016 om 16:56Van die hyperventilatie kan ik denk ik wel begrijpen, komt ook als waarschijnlijk uit de test.
Alleen die wat ergere steken vind ik toch wat eng.
Reageren
Zou dit ook kunnen komen door het warmte verschil?
Ik las ook ergens dat hartklachten meer een doffe pijn geven. En dat was dit niet.John (moderator)
17 januari 2016 om 17:20Ik denk niet dat het door het temperatuurverschil komt. Maar ook de hyperventilatie kan dit veroorzaken.
Hartklachten hebben doorgaans een ander karakter..
Hoeveel punten had je met de test?Lees eens de columns over angst die ik heb geschreven. Daar kun je ademhalingsoefeningen en spierontspanningsoefeningen vinden die je heel goed kunt gebruiken bij hyperventilatieklachten.
Reageren
http://www.dokter.nl/dossiers/angstenAnoniem17 januari 2016 om 17:47Ik had 44 punten maar ben best een angstig persoon en heb vaak de angst dat ik wat ergs heb.
Lijkt me dus wel waarschijnlijk.
Maar zelf heb ik niet door dat ik verkeerd adem.Alleen omdat het wat heftiger was als anders.
Reageren
En omdat ik ergens bij een ander onderwerp iemand het advies zag geven om bij steken met spoed een afspraak in te plannen. Vanwege hart risico’s werd ik daar dus bang voor.
Maar zolang dit niet vaker voorkomt of erger wordt heeft het niet zo een haast?John (moderator)
17 januari 2016 om 18:15Het is niet erg waarschijnlijk dat het van je hart komt hoor.
Reageren
Maar zoals ik al schreef: als je je er erg ongerust over maakt neem dan contact op met de huisarts of huisartsenpost