Zoeken Vraag het forum

Snelle hartslag… ik ga tijdelijk stoppen met enalapril

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Mijn hartslag is meestal zo rond de 100, wat vrij snel is. Ik slik al vanaf m’n 15e enalapril (ik ben nu 42) en heb gezien dat een snelle hartslag een bijwerking kan zijn (onder het kopje ‘vaak’).

Ik meet m’n bloeddruk regelmatig op en die is prima. In de ochtend zelfs vrij laag (bovendruk soms onder de 100). Hij kan wel vrij snel fluctueren.

Ik ga nu (in overleg met arts) tijdelijk stoppen met de enalapril en kijken wat voor gevolg dat heeft.

Mijn vraag: Hoe snel zou het stoppen met enalapril effect moeten hebben, zowel op m’n bloeddruk, als op de snelle hartslag (als dat de oorzaak zou zijn)?

Ben heel benieuwd.

10 reacties
    Reageren
    John (moderator)

In principe zou dat binnen enkele dagen te merken moeten zijn.

Reageren
    Anoniem

Dank voor het razendsnelle antwoord!

Heeft enalapril altijd effect op de bloeddruk? M.a.w. verlaagt het in alle gevallen de bloeddruk? Of kan het ook zijn dat over een paar dagen/weken geen verschil merkbaar is? Ik slikte 10mg per dag.

Reageren
    John (moderator)

Enalapril behoort tot de ACE-remmers. Het verlaagt de bloeddruk en verbetert de pompkracht van het hart. In principe zou het merkbaar moeten zijn. Als de lage bloeddruk tenminste door de medicatie wordt veroorzaakt en er geen andere reden is

Reageren
    Anoniem

Merkbaar is het inderdaad. Ik heb nu 2 dagen geen enalapril geslikt en mijn bloeddruk is een stuk hoger (nu 115-97).

Kan dit zijn omdat mijn lichaam (na 28 jaar enalapril slikken) een tijdje moet wennen aan de nieuwe situatie? Of is de kans dat het nu hoog blijft heel groot?

Reageren
    John (moderator)

Een tijdje wennen zal niet echt aan de orde zijn. Maar goed is je bloeddruk nog steeds niet. Je onderdruk is nog te hoog.

Reageren
    Anoniem

Ha Tandor,

Ja dat is ook precies wat ik bedoelde… Normaal, met enalapril, is mijn bloeddruk prima en soms zelfs een beetje laag. Maar mijn hartslag is hoog.

Om nu te kijken of de hartslag minder wordt, probeer ik het even zonder enalapril. Na 2 dagen zie ik dat m’n bloeddruk flink omhoog is gegaan en nu te hoog is.

De hartslag lijkt wel iets lager overigens.

Overigens heb ik wel wat moeite met het meten van de bloeddruk… Ik heb nu twee meters staan waarvan 2 klinisch gevalideerde, BHS goedgekeurde apparaten (Omron M10IT en Microlife BP6A). Helaas geven ze vaak enorm verschillende waarden. Vooral bij de bovendruk (soms wel 30+ verschil). De Microlife geeft ook structureel hogere waarden van de onderdruk.

Reageren
    John (moderator)

Gebruik 1 bloeddrukmeter en volg de aanwijzingen van de gebruiksaanwijzingen nauwkeurig op.

Reageren
    Anoniem

Hallo,ik slik al 16 jaar enalapril ivm nierfunctie stoornis(ziekte van alport) de laatste paar maanden heb ik vaak last van hartkloppingen,steken in de borst,duizeligheid etc zou dit te maken kunnen hebben met de medicatie??

Reageren
    John (moderator)

Aangezien je de medicatie al 16 jaar gebruikt is dat niet zo voor de hand liggend.
    Heb je op dit moment veel stress/spanningen? Ben je met de klachten ook al bij de huisarts geweest?

Reageren
    Dina

Ik slikte enalaparil tegen een gebogen bloeddruk. Ik ben nu twee dagen gestopt kreeg ontstekingen in m’n lichaam en kon niet goed meer staan zitten en lopen. Koorts. Kriebelhoest. Van de arts mocht ik stoppen om te zien of die pijnen weggaan. We hebben niet gezien voor een ander middel van amlodioine wat ik daarvoor slikte kreeg ik oedeem in m’n mond een zwelling.
    Ik heb teveel bijwerkingen van dit middel en wil niet de hele dag duizelig zijn.
    Ik moet over drie weken terug komen ik ben nu erg bang heb gelezen over rebound hypertensie en hoe gevaarlijk dat is.
    Is dat ook bij enalaparil ik meet thuis niet wordt er bloednerveus van/ zou dit goed gaan?

Reageren
Reageer op: Snelle hartslag… ik ga tijdelijk stoppen met enalapril
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.