- Anoniem24 juli 2014 om 08:05
Hallo,
Ik heb al een half jaar lang last van een been.
Ben hiervoor naar de vaatchirurg geweest en diverse sportartsen, maar die wijzen mij allemaal de deur puur op basis van standaard lichamelijke testjes en “voelen”.Na een tijdje lopen krijg ik een doof en zwaargevoel in mijn rechter onderbeen, ook gaat het hele been verkrampt aanvoelen, pezen en gewrichten voelen ook stijf aan.
Buiten dat heb ik ook veel last van een brandend gevoel in dat onderbeen en in de voet.
Tijdens lopen kan ik ook een verkrampt gevoel krijgen vanaf mijn lies naar beneden aan de binnenkant van mijn bovenbeen, net alsof die pees/spier die daar loopt verkramp aan gaat voelen. Ook aan de buitenkant van mijn bekken kan het stijf en verkrampt gaan voelen.
Heb ook vaak pijn in de enkel aan die kant of in de knieholte. Dit is geen felle pijn, maar gewoon een doffe pijn.
Ik merk nu steeds meer dat als ik mijn onderbeen afknel door hem bijvoorbeeld op mijn linker bovenbeen te leggen als ik zit, dat hij gaat kloppen. Ik ga mijn hartslag daar dan voelen, dit lijkt te komen dus bij compressie van dat onderbeen.
De vaatchirurg heeft mij verwezen naar de sportarts met vermoeden van een Compartiment Syndroom. Omdat mijn klachten in het hele been zitten vond de sportarts Chronisch Compartiment Syndroom onwaarschijnlijk en stuurde mij door naar de sportfysio omdat mijn core stability wat slecht was.
De sportfysio stuurde mij weer direct terug voor een MRI onderzoek, hier is uit gebleken dat ik een kleine hernia links heb en wat slijtage o.i.d. tussen L5 en S1 gewricht rechts.
Alle klachten zijn echter alleen rechts te voelen. Nooit links.
Het voelt nooit als een uitstralingspijn vanuit mijn rug en ik heb ook niet veel last van mijn rug, af en toe rechts net boven mijn bil heb ik wel pijn.Omdat mijn voet vaak een brandend gevoel geeft en het onderbeen gaat kloppen als ik er veel druk op uitoefen ben ik nog steeds bang dat het iets aan mijn vaten is en dat mijn klachten niks met de kleine hernia/slijtage te maken hebben. Ook omdat de klachten er al een half jaar zijn elke dag. Soms wel iets erger, dan weer iets minder erg.
Lopen geeft de meeste klachten, fietsen ook maar wel minder. Tijdens het wielrennen voelt het been wat zwaar en kan ik pijn voelen die strekt vanuit mijn rechter bil tot aan mijn enkel.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
24 juli 2014 om 08:41Je klachten zouden door het SI gewricht veroorzaakt kunnen worden. Een beknelling van een zenuw door de hernia en de slijtage is echter ook niet uitgesloten. Vraag een verwijzing voor de neuroloog en de orthopeed.
Reageren
De orthopeed voor je SI gewricht en de neuroloog voor een eventuele zenuw beknelling. Dat kan d.m.v. een EMG worden gecontroleerd.Anoniem25 juli 2014 om 08:53Is het dan niet apart dan het been gaat kloppen op de plek waar ik druk uitoefen?
Dit is totaal niet het geval bij het andere been.Het is ook overduidelijk gewoon mijn hartslag en geen spier die trilt ofzo.
ReagerenJohn (moderator)
25 juli 2014 om 09:21Nee dat is niet apart.
Reageren
Dat hangt er vanaf of je net op de juiste plek druk uitoefent. Je voelt dan het pulseren van de slagader.Jose21 oktober 2023 om 07:51ik weet dat dit bijna 10 jaar geleden is.
maar ik heb hetzelfde in beide benen. Wat is hier bij jou uitgekomen?
ReagerenSuus21 oktober 2023 om 09:07@Jose
Denk niet dat je nog een reactie gaat krijgen…..
Daarbij, de ts kan dezelfde klachten hebben als jij, maar je weet niet of de oorzaak hetzelfde is. Je kunt dus veel beter zelf onderzoek laten doen.
Even als voorbeeld: een vastzittend s.i. gewricht, een verdikte/opgezette bilspier en een hernia kunnen dezelfde klachten geven. Maar de behandeling is heel verschillend en als je bekken gemobiliseerd wordt terwijl je een hernia blijkt te hebben,kan dat behoorlijk verkeerd aflopen.
Reageren