- Anoniem4 maart 2014 om 14:11
Dag beste lezer,
Al jaren heb ik last van pijn in mijn bovenbuik. (rond mijn maagkuiltje). Na vele medicijnen geprobeerd te hebben voor de ontlasting vond de huisarts het beter om een echo te laten maken voor mijn aorta, dit omdat je mijn aorta kan voelen kloppen op de pijnlijke plek. De Huisarts zei ook nog dat mijn aorta verder naar links zit dan doorsnee bij een persoon. Toen mijn echo was gemaakt kreeg ik te horen dat er niets bijzonders op te zien is. Maar nu een aantal maanden later kwam ik erachter dat de radioloog niets over mijn aorta had gezegd tegen mijn huisarts. Toen ik hierna vroeg zei de huisarts dat ze er een opmerking over neergezet had en dat ze nu gaat vragen of de radioloog de echo opnieuw wil beoordelen en wanneer er niet naar mijn aorta gekeken is moet de echo opnieuw gemaakt worden.
Gebeurd dit wel eens dat er door de radioloog bij een echo niet naar de aorta gekeken wordt?Nu is het zo dat er hoge bloeddruk in mijn familie voorkomt, mijn vader heeft hier last van. Toen de huisarts de laatste keer mijn bloeddruk ging meten had ik een bloeddruk van 158/ 82. op dat moment had ik ook pijn. later ging ze hem nog een keer meten en had ik een bloeddruk van 144/80.
Ik ben twintig jaar, rook niet en gebruik geen pil. ik heb een gezond gewicht, wel tegen een te hoog BMI aan.
Ik maak me nu zorgen om de uitslag. hoe groot is de kans dat er iets is met mijn aorta?
Groeten Anne- Ruth
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
4 maart 2014 om 14:45Of er iets met je aorta is en wat het dan zou kunnen zijn zul je alleen te weten komen als er een beoordeling komt van de echo of er een nieuwe echo wordt gemaakt. Daar kan niemand je antwoord op geven. Als de echo specifiek was bedoeld om de aorta te beoordelen, was het wel knullig dat de radioloog er niet naar heeft gekeken. Het zou echter ook kunnen zijn dat er niets te zien was aan de aorta.
Je bloeddruk is niet zo schokkend. Die wisselt nl gedurende de hele dag. Hij was niet abnormaal hoog.
Als je tegen een hoog BMI aan zit, heb ik wel twijfels of je dan inderdaad ook een gezond gewicht hebt.
ReagerenAnoniem31 maart 2014 om 09:22Heb zelf een gescheurde aorta gehad afgelopen november en weet wel dat ze dit alleen kunnen vinden door een scan te maken
Reageren