Zoeken Vraag het forum

Hartbonzen

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo iedereen,

Ik heb al een tijdje last van het volgende. Soms klopt mijn hart heel hard, hij gaat niet sneller of onregelmatig. Als ik het zou moeten omschrijven dan lijkt het erop alsof mijn hart tegen mijn ribben aanzit. Als het gebeurt heb ik dit altijd in rust als ik zit of lig. Hoewel ik er niet de hele dag last van heb voelt dit ontzettend vervelend. Tijdens bewegen of sporten heb ik er geen last van. Soms word ik er licht in mijn hoofd van maar ik vermoed dat dit angst is. Vaak gaan de klachten over door een andere houding aan te nemen of een boer te laten, soms duurt het wat langer voordat ik er vanaf ben maar het is nooit uren of de hele dag dat ik er last van heb.

Belangrijke info: Ik heb een angstoornis waarvoor ik behandeld word. Het gaat al beter maar ik heb nog steeds last van vage klachten. Ik over adem veel en vaak door mijn mond. Echter heb ik de hartbonzen ook als ik (voor mijn gevoel) niet over adem. Ook heb ik van nature een lage hartslag, daar is ooit naar gekeken maar geen problemen gevonden, familieleden hebben dit ook.

Weet iemand of dit met angst te maken heeft en of er misschien oefeningen hiervoor zijn?

Alvast bedankt.

2 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Er loopt een zenuw, direct vanuit je hersenen naar het hart (de nervus vagus). Angst, stress, ook onbewust kan de hartfrequentie dan ook direct opjagen. Daarvoor hoef je niet eerst te gaan hyperventileren.
    En je kunt inderdaad dit effect op je hart leren beinvloeden. Maar dat kost wat tijd..
    Een psychosomatisch fysiotherapeut(e) zou je daarin kunnen helpen.

Reageren
    Anoniem

Heel interessant. Bedankt voor het antwoord Peter.
    Fijne feestdagen!

Reageren
Reageer op: Hartbonzen
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.