Ik heb sinds drie dagen druk op mijn borst in het midden, benauwd gevoel, hartkloppingen en een onwel gevoel. Vandaag bij de HA geweest, mijn hartslag en bloeddruk was goed. Dacht niet aan een hartaanval. Heb oxazepam weggekregen om te kijken of het gevoel minder zou worden na ontspanning. Ik zou 2 uur later terugbellen om te laten weten of het werkt, helaas in slaap gevallen en veel te laat wakker geworden.
Ik ben er suf door en heb hoofdpijn gekregen. Het lijkt iets te zijn afgenomen maar niet helemaal. Zou dit stress of spanning kunnen zijn? Of zou het toch iets met mijn hart te maken kunnen hebben? Druk in het midden is wel iets typerends toch?
Stress en spanningen! En suf van het medicijn
De medicijnen hebben geholpen, de dag erna was de druk weg. Vandaag is het gevoel weer helemaal terug gekeerd.
Kan een hartinfarct voorafgaand (weken van te voren) klachten veroorzaken? Of gebeurd het vrij snel na de klachten?
Wat raadt u aan om te doen in deze situatie?
De medicatie die je hebt gekregen, helpt niet tegen hartklachten, maar is een kalmeringsmiddel.
Het feit dat het heeft geholpen, is dus het bewijs dat je geen hartklachten hebt,maar angstklachten. Want daar helpt het wel bij.
Wat je kunt doen,is morgen je huisarts bellen en overleggen of je medicatie tegen angstklachten zou kunnen gebruiken. Houd er wel rekening mee dat dat verslavende middelen zijn, die over het algemeen om die reden niet langdurig voorgeschreven worden.
Beter kun je de oorzaak van je klachten aanpakken, waarschijnlijk hyperventileer je, wat de druk veroorzaakt. Je kunt daarvoor naar een fysiotherapeut gaan, die kan je helpen je ademhaling te reguleren en te controleren.
Omdat het heeft geholpen dacht ik dus ook dat het met spanning te maken kon hebben. Heb heel bewust alles van me afgezet, nergens druk om gemaakt en het idee van een hartinfarct van me afgezet. Totdat de klachten vanzelf weer opkwamen zonder enige inspanning. Vandaar dat ik mij af vraag of het echt angst/spanning is.
Oxazepam vond ik zelf niet fijn om te gebruiken, het voelde alsof ik mezelf niet was en ik buiten mijn lichaam een toeschouwer was.
Het was dus de medicatie die zorgde dat je het van je af kon zetten.
En als die is uitgewerkt, komen de pieker gedachten en de angst dus weer terug.
Ik zou morgen de huisarts bellen en dit bespreken.
De angst en de hyperventilatie aanpakken is een beter manier dan medicatie.
Je huisarts kan je verwijzen naar de praktijkondersteuner GGZ, een fysiotherapeut kun je zelf contact mee opnemen