Zoeken Vraag het forum

Hematocriet en hemoglobine verhoogd?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Llaura

Ik heb afgelopen januari bloedonderzoek gehad en mij werd verteld dat alles normaal was. Nu ging ik vandaag de labuitslagen voor het eerst bekijken, omdat ik de waarde van een aantal vitamines wilde checken.

Nu viel het mij op dat de waarde van hematocriet 0.47 is en van hemoglobine 9.9 is. Beide vallen net binnen de grenswaarden, maar zijn dus aan de hogere kant. Is dit iets waar ik bijvoorbeeld over een jaar een check-up voor moet doen? En dus zelf aangeven bij de huisarts?

Alvast bedankt!

8 reacties
    Reageren
    Llaura

Overigens, vrouw, 34 jaar.

Reageren
    Herman

Ja, dat zou ik ook wel willen weten eigenlijk.

Zijn dat momentopnames dat het tijdelijk verhoogd kan zijn?

Reageren
    Alias

Kan tijdelijk. Zelfs bij te weinig drinken gaat hemoglobine al omhoog.

Reageren
    Mandy

Dus een check-up over een jaar is dan niet nodig? Betekent het dan eigenlijk dat je net geen dik bloed hebt als het net onder de grenswaarden ligt?
    Kan je naast meer water te drinken nog iets er aan doen om het meer naar beneden te krijgen?

Reageren
    Chiara

Ik lees ook even mee.

Huisarts had gezegd dat alles goed was, maar mijn uitslag op Hb was 9,8 waardoor ik mij toch druk maak of dit een tijdelijk moment opname is. Dus dat het zomaar kan zijn dat het in een andere maand 10,5 is.

Is mijn bloed toch aan de dikke kant, omdat ik zo dicht bij de bovenwaarde zit? Zou in de normaalwaarden moeten vallen,maar toch ben ik er ongerust op.

Reageren
    Chiara

Overigens nuchter afgenomen

Reageren
    Debbie

Dat vraag ik mij dus ook af. Ook ik had een waarde
    Van HB 9,9 en HT 0,48. Alles is in orde zei de huisarts, maar toch maak ik me daar ook zorgen over.

Waar heeft dit mee te maken? Bepaalde voeding die je bloed “dikker” maakt en te weinig voedingsmiddelen tegenover om het in balans te houden? Of kan het met meegemaakte infectie te maken hebben zoals Corona / luchtweginfectie enz.enz.?

Is dikker bloed goed voor sterkere vaatwanden en dunner bloed om geen stolsels te krijgen?
    Wat is de juiste balans en hoe kan je daar zelf dan voor zorgen dat in dit geval de waardes iets dalen?

Reageren
    Alias

HB wordt hoger als je uigedroogd bent. Dus misschien kun je meer drinken. Ook voorafgaand aan prikken

Reageren
Reageer op: Hematocriet en hemoglobine verhoogd?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.