Zoeken Vraag het forum

Is mijn hartslag te hoog?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • B.

Goedenavond,

Al de hele dag heb ik een hartslag van rond de 90 – 130 slagen, óók in rust. Ik ervaar klachten zoals licht worden in het hoofd, steken in de buurt van mijn schouderbladen en in het midden van mijn borstkas en het gevoel hebben om over een bepaald punt heen te moeten ademen. Op sommige momenten ging mijn hartslag van bijvoorbeeld 109 naar slechts 58 in slechts 3 minuten. Ook als ik gewoon aan tafel stilzit ligt mijn hartslag rond de 80-120 slagen per minuut. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt en vind het ook best wel eng. Ik merk dat ik er de hele dag op heb gelet waardoor ik juist alleen maar gespannener werd uit angst om ineens dood neer te vallen. Ik heb deze klachten pas sinds vanochtend.

Ook ligt mijn hartslag tussen de 160-180 slagen per minuut als ik fiets. Is dit normaal? Ik fiets vrijwel eens in de twee weken.

Nu vraag ik me af: zijn dit soort klachten normaal voor een jonge meid van 20 jaar? Is het iets psychisch of hyperventileer ik misschien zonder dat ik het doorheb? Of is er echt wat mis?

6 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het lijken toch hyperventilatieklachten. Heb je last van een angststoornis? Volgens mij heb je toch vragen gesteld en maak je snel druk om dingen…

Reageren
    B.

Tot zover ik weet niet. Ik denk dat, omdat ik er de hele tijd aan denk en mee bezig ben, het dan erger wordt.

Reageren
    John (moderator)

“Ik denk dat, omdat ik er de hele tijd aan denk en mee bezig ben, het dan erger wordt.” dat klopt natuurlijk.. en ook dat is dus een vorm van stress/spanningen en angst

Reageren
    B.

Hier even een update. Inmiddels heb ik geen hoge hartslag meer. Ik voel me hooguit moe, een beetje sloom, heb af en toe hoofdpijn (in het midden van mijn voorhoofd) en pijn tijdens het inademen rechts in de borstkas precies onder mijn borst met uitstraling naar mijn oksel/ rug. Vaak duurt die pijn een minuut of 5 en gaat dan weer weg. Horen deze symptomen ook bij angst/ spanning?

Reageren
    B.

Ik moet ook erbij zeggen dat ik hier alleen last van heb als ik alleen ben. Zodra ik ben afgeleid heb ik nergens last van.

Reageren
    John (moderator)

“dat ik hier alleen last van heb als ik alleen ben. Zodra ik ben afgeleid heb ik nergens last van.” duidelijk stress/angst gerelateerde klachten dus

Reageren
Reageer op: Is mijn hartslag te hoog?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.