- Loesje27 juni 2019 om 21:28
Al enige tijd (zeker een jaar) voel ik me niet goed. Extreem moe is één van de grootste klachten. Nu kwam ik er achter dat de afgelopen 6 jaar (en wellicht langer) mijn ferritine gehalte tussen de 4 en de 20 zit (20 als ik net een ijzerkuur heb gehad en op andere momenten onder de 10. Als ik het goed heb is de normaalwaarde tussen de 20 en 150. Zouden mijn klachten hier uit voort kunnen komen en kan een dergelijk langdurig laag ferritinegehalte kwaad?
Dank alvast!4 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 juni 2019 om 21:32Je klachten kunnen daar zeker door veroorzaakt worden. En ja , een langdurig tekort is niet goed. Er zou dan gezocht moeten worden wat de oorzaak is, als die nog niet bekend is
ReagerenLoesje27 juni 2019 om 21:45Dank voor uw reactie. Dus ondanks dat HB meestal rond de 7,5 zit kan een laag ferritine gehalte ook voor onder andere vermoeidheid zorgen?
Kan het kwaad dat dit gehalte al zo lang zo laag is? Ik krijg steeds weer een nieuwe ijzerkuur voorgeschreven, die de ferritine dan weer even opkrikt en vervolgens daalt hij weer. Huisarts vermoed dat dit door menstruatie komt. Daar is inmiddels (middels de pil) iets aan gedaan. Nu ik echter zag dat dat gehalte al zo lang zo laag is, betwijfel ik of het de oorzaak is en vraag ik me af of het kwaad kan…..
ReagerenJohn (moderator)
27 juni 2019 om 21:50als je er klachten van krijgt is hete niet goed en kan het op den duur ook schadelijk zijn
ReagerenLoesje27 juni 2019 om 21:54Dank voor uw reactie. Ik ga nogmaals terug naar de huisarts.
Reageren