Zoeken Vraag het forum

Ijzertekort

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mdb

Hoi,

Ik heb gisteren mijn bloed laten prikken, omdat ik echt al een jaar zo ontzettend moe ben, neerslachtig, nergens energie voor, moe wakker worden, veel ziek. Zag in de uitslagen dat mn ferritine op 4 staat en serumijzer op 5 en Hb op 7.5. Volgens mij is dit extreem laag toch? Heb ook al 3 jaar last van maagklachten. Meerdere onderzoeken voor gehad, maar komt niet echt iets uit, behalve geïrriteerd maagslijmvlies. Nu na al die jaren komt dit ijzertekort aan het licht.

7 reacties
    Reageren
    Peter (huisarts)

Nou, dat is dan een goede reden om de eventuele oorzaak van die lage ijzerreserve te bespreken met de aanvrager (je huisarts?):

Komt het door verlies? (menstruatie, via de nieren?)
    Is je opname van ijzer niet goed? Is er een Vitamine B12 tekort?
    Slik je langdurig maagzuurremmers (waardoor de B12 kan dalen)?
    Is je voeding gevarieerd en compleet?

Reageren
    Mdb

B12 en foliumzuur is goed, zit niet aan de maagzuurremmers, lever en nierwaarden zijn goed, crp en bezinking waren ook laag. Menstrueer soms wel echt zwaar. Is dit ernstig ijzertekort?

Reageren
    Peter (huisarts)

Zolang je Hb nog goed blijft is het niet ernstig te noemen. Vanuit je ijzervoorraad kan het lichaam je bloedgehalte aanmaken, zodat je geen bloedarmoede zult krijgen. Wat is de volksmond soms ook wel “ijzertekort” genoemd wordt…en daar zit jouw angst/ verwarring. je hebt geen bloedarmoede, je lichaam weet het nog op peil te houden, maar de “voorrraadkast” van ijzer is bijna leeg. Dat is ook logisch als je elke maand weer dat bloed moet gaan aanvullen/ opnieuw aanmaken..
    Desalniettemin: een lage ijzerreserve kan soms ook moeheidsklachten geven!

Reageren
    Mdb

Oké bedankt voor de uitleg!

Reageren
    Mdb

Oké bedankt voor de uitleg!

Reageren
    Mdb

Nog wel een vraag. De huisarts wil me met een ferritine waarde van 4 geen ijzertabletten voorschrijven, terwijl ik wel degelijk al de boxen afvink van een ijzergebrek. Mn Hb zit eigenlijk ook al op het randje van 7.5. Ben het daar niet helemaal mee eens.

Reageren
    Peter (huisarts)

Dat snap ik ook niet… maar dat zul je toch met hem/ haar moeten overleggen dan..
    Op grond van wat jij me nu vertelde en de waarden zou het zinvol kunnen zijn.
    En tegenwoordig is de standaard : (maar) 2x per week een tablet is al genoeg..

Reageren
Reageer op: Ijzertekort
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.