- Mdb27 november 2025 om 10:14
Hoi,
Ik heb gisteren mijn bloed laten prikken, omdat ik echt al een jaar zo ontzettend moe ben, neerslachtig, nergens energie voor, moe wakker worden, veel ziek. Zag in de uitslagen dat mn ferritine op 4 staat en serumijzer op 5 en Hb op 7.5. Volgens mij is dit extreem laag toch? Heb ook al 3 jaar last van maagklachten. Meerdere onderzoeken voor gehad, maar komt niet echt iets uit, behalve geïrriteerd maagslijmvlies. Nu na al die jaren komt dit ijzertekort aan het licht.
7 reactiesReageren
Peter (huisarts)
27 november 2025 om 23:14Nou, dat is dan een goede reden om de eventuele oorzaak van die lage ijzerreserve te bespreken met de aanvrager (je huisarts?):
Komt het door verlies? (menstruatie, via de nieren?)
Reageren
Is je opname van ijzer niet goed? Is er een Vitamine B12 tekort?
Slik je langdurig maagzuurremmers (waardoor de B12 kan dalen)?
Is je voeding gevarieerd en compleet?Mdb27 november 2025 om 23:39B12 en foliumzuur is goed, zit niet aan de maagzuurremmers, lever en nierwaarden zijn goed, crp en bezinking waren ook laag. Menstrueer soms wel echt zwaar. Is dit ernstig ijzertekort?
Reageren
Peter (huisarts)
28 november 2025 om 15:42Zolang je Hb nog goed blijft is het niet ernstig te noemen. Vanuit je ijzervoorraad kan het lichaam je bloedgehalte aanmaken, zodat je geen bloedarmoede zult krijgen. Wat is de volksmond soms ook wel “ijzertekort” genoemd wordt…en daar zit jouw angst/ verwarring. je hebt geen bloedarmoede, je lichaam weet het nog op peil te houden, maar de “voorrraadkast” van ijzer is bijna leeg. Dat is ook logisch als je elke maand weer dat bloed moet gaan aanvullen/ opnieuw aanmaken..
Reageren
Desalniettemin: een lage ijzerreserve kan soms ook moeheidsklachten geven!Mdb28 november 2025 om 22:09Oké bedankt voor de uitleg!
ReagerenMdb28 november 2025 om 22:09Oké bedankt voor de uitleg!
ReagerenMdb29 november 2025 om 09:10Nog wel een vraag. De huisarts wil me met een ferritine waarde van 4 geen ijzertabletten voorschrijven, terwijl ik wel degelijk al de boxen afvink van een ijzergebrek. Mn Hb zit eigenlijk ook al op het randje van 7.5. Ben het daar niet helemaal mee eens.
Reageren
Peter (huisarts)
29 november 2025 om 20:13Dat snap ik ook niet… maar dat zul je toch met hem/ haar moeten overleggen dan..
Reageren
Op grond van wat jij me nu vertelde en de waarden zou het zinvol kunnen zijn.
En tegenwoordig is de standaard : (maar) 2x per week een tablet is al genoeg..