Zoeken Vraag het forum

Vreemd gevoel borst en keel

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Test

Af en toe heb ik een warm/drukkend gevoel dat begint bij mijn borst en zich verspreidt richting mijn keel. Het gaat heel snel.  Duurt 1 of 2 seconden. Het is een verontrustend gevoel.

Ik ben wel naar de cardioloog geweest waar ik een ecg heb gehad wat normaal was.

Wat kan dit zijn?

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)
    Test

Score is 35

Reageren
    John (moderator)

Ga dan naar de huisarts en laat naar de maag kijken. Die zou het ook kunnen veroorzaken

Reageren
    Test

Dat is iets wat ik zelf ook vermoed. Heb namelijk regelmatig last van maagzuur in mijn keel. Zou dat wat mee te maken kunnen hebben?

Reageren
    John (moderator)

Dat zou zeker kunnen

Reageren
    Anoniem

Ik heb deze test gedaan en scoorde 52.
    Nu loop ik met spierspanning door spanning, angst en verkeerde werkhouding. Nu 2 keer bij de mensendieck geweest en die zegt dat ik zo hoog adem dat ik bij elke ademhaling randje hyperventilatie zit.
    Maar sinds kort (3 weken) heb ik ineens soms ook last van een warme gloed in borstkast en keel. Dit heeft dus te maken met de hyperventilatie? Al heb ik gelukkig al 3 maanden geen “echte” hyperventilatie/angst aanval gehad.

Reageren
    Anoniem

Maar door te Googlen over die warme gloed denk ik al direct weer aan keelkanker of iets. Heel vermoeiend van mijzelf 🤨

Reageren
    John (moderator)

Het zijn idd klachten die er ook bij horen. Je hyperventileert dus wel blijkbaar. En dat hoeven geen aanvallen te zijn, maar er is ook een chronische vorm . Als je al last van angsten hebt, moet je dus vooral niet gaan googlen .Daar krijg je alleen maar angsten en spanningen van.

Kijk eens in onderstaande link welke klachten er allemaal kunnen ontstaan
    https://www.zorgprofessionaljohn.com/klachten-bij-hyperventilatie-en-angsten/

Reageren
    Anoniem

Dank je! Ik ga er eens naar kijken!

Het is allemaal begonnen toen ik mijn vader ben verloren aan kanker.

Reageren
    John (moderator)

Gecondoleerd alsnog. Wanneer is je vader overleden?

Reageren
    Anoniem

2020, maar het begon allemaal 2 jaar daarna..

Reageren
    John (moderator)

Dan heb je er toch al lang last van. Ik zou je echt willen aanraden om dat toch met je huisarts te bespreken. Dit gaat niet zomaar vanzelf over. Ik denk dat je toch wat professionele hulp hierbij zou kunnen gebruiken.
    Doe ook eens onderstaande test. Al is het maar om het te kunnen uitsluiten
    https://www.dokter.nl/angststoornistest/

Reageren
    Anoniem

De uitslag geeft negatief aan.

Ik heb mijn verhaal ook al vaker via dit forum gedaan dus misschien heb je het al vaker gezien. Mijn vader is in 2020 overleden aan longkanker. Toen ik net zwanger was krijg hij deze diagnose en overleden toen ik weer net zwanger was van de tweede. Van het begin tot het eind aan zijn bed gezeten en was er dus bij toen hij zijn laatste adem uitblies. Ik ben enigst kind dus ik moest alles regelen (koopwoning etc). Beide waren overigs zware bevallingen (operatie nodig etc)!
    Door corona thuis komen te werken fulltime (verkeerde werkhouding blijkt en weinig tot geen beweging) en toen bleek er wat met mijn zoontje te zijn. Na heel testen blijkt hij licht verstandelijk beperkt/ autisme te hebben waardoor het soms echt wel heftig thuis is. Nu zit hij op speciaal onderwijs maar toch blijft het allemaal soms moeizaam.
    Dit is dus allemaal in dezelfde periode (bestek van 5 jaar). Het begon dus twee jaar geleden met iets te voelen in borst en dat sloeg door. Nu is het zo, ik maak me eerst druk om iets, dokter geweest, prima en dan “zoek” ik weer naar het volgende denk ik. Daar maak ik me dan weer heel lang druk om. Zoals bijvoorbeeld oksel. En helemaal panisch van klieren, pfff.

Ik kreeg dus direct na het hele gebeuren met die borst last van mijn nek. Ik voel een soort druk (geen enkele pijn) met af en toe trekkend gevoel en dan naar zijkant boven arm en schouder. Ineens een piep in oor voor heel even, hoofdpijn af en toe. Fysio geweest en die zegt spanning in spieren, maar voelt niks raars en niet iets wat er niet moet zitten. Dus zei na 7 keer je moet het nu zelf gaan doen. Dokter zegt hetzelfde en zegt dat het de monikkapspier kan zijn. Derde arts (nadat de mijne op vakantie was) zegt hetzelfde, spierspanning. Maar het is echt in vlagen. Soms een week weinig druk gevoel en dan ineens een uur wel en dan weer weg. Hyperventilatie aanvallen had ik dus in het begin wel. Ging het 3 weken goed en dan krijg ik een hele dag van die uitlokkers die kunnen uitlokken tot. Maar dat heb ik dus nu al 3 maanden niet gehad. Maar dan is het dus nu chronisch?
    De dokter heeft gezegd volgende stap is antidepressiva maar dat wil ik niet. Dus ik moest eerst mensendieck proberen. Dus de volgende stap is dus mensendieck zoals hierboven besproken.

Ik heb echt heel weinig geduld met de kinderen, zeker als ze binnen 3 seconden niet doen wat ik wil. Dan wil ik het liefst weglopen. Als er iets niet lukt met als voorbeeld als de treinbaan kapot is van de kinderen en ik wil het maken maar weet niet meer hoe die zit kan ik echt wel in huilen uitbarsten.

De gedachtes over ziektes van hierboven heb ik erger als ik hormoon schommelingen heb, zoals voor ovulatie en menstruatie. En dan heb ik ook weken dat ik nadenk ik dan tegen mezelf zeg hou eens op.
    Is het verstandig om toch aan een psycholoog te denken? En kan dit echt allemaal komen door het niet verweken van de dood van mij vader (blijkbaar)?

Reageren
    Suus

Ik zou naast mensendieck therapie ook een andere fysiotherapeut zoeken.
    Als jij chronische spierspanning hebt, gaat dat niet na 7 keer weg en zolang de oorzaak niet wordt aangepakt, krijg je het zeer waarschijnlijk zelf ook niet opgelost.
    Je bent dan een combinatie van hands on hulp van de fysio nodig, in combinatie met psychische begeleiding om de oorzaak op te lossen. Pas daarna helpt het om zelf met oefeningen aan de slag te gaan.
    En dat kan allemaal langdurig zijn!
    Daarbij als je werkplek nog steeds niet in orde is (dat verhaal komt mij idd bekend voor), zal dat ook moeten veranderen.
    Alleen mensendieck zal je ook niet voldoende helpen, want dat pakt het mentale stuk, dus de oorzaak van je klachten,niet aan.
    Ik zou idd hulp van een psycholoog inschakelen, onverwerkte emoties en stress kunnen héél lang doorwerken, zowel lichamelijk als geestelijk

Reageren
Reageer op: Vreemd gevoel borst en keel
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.