- Marc19 juli 2017 om 11:27
Elke keer als ik opsta schiet me hartslag omhoog naar 130 en voel ik hem heel erg het wordt ook echt irritant, als ik aan het sporten ben en echt hard gaat hij meestal naar dr 130/160 dus dat is al bij hoge inspanning. Hoe kan het dan dat hij zo erg omhoog gaat bij alleen opstaan en op de trap te lopen dan schiet hij ook omhoog. Als ik dan zit gaat hij snel weer naar 70. Als antwoord naar de huitsarts gaan heb ik niet zo veel aan.want ik heb volgende maand al een afspraak bij de doktor voor een echo. Maar kan iemand mij vertellen hoe het bij het traplopen en opstaan zo hoog gaat rn bij het zwaar sporten redelijk normaal blijft.
14 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 juli 2017 om 11:55Dat kan door een orthostatische bloeddruk veroorzaakt worden. Op het moment dat je opstaat en snel de trap oploopt, zakt je bloeddruk, waardoor je hart sneller moet gaan pompen om dat te corrigeren
ReagerenMarc19 juli 2017 om 12:24Vorige week was mijn bloeddruk gemeten en hij was eerder te hoog dan te laag.
ReagerenJohn (moderator)
19 juli 2017 om 12:28Maar dan kan die nog zakken als te snel opstaat of snel de trap oploopt.
ReagerenMarc19 juli 2017 om 13:42Is dat iets om zorgen over te maken?
ReagerenJohn (moderator)
19 juli 2017 om 14:54In principe niet. Je moet alleen iets rustiger opstaan en wat rustiger de trap op lopen
ReagerenZey20 juli 2017 om 19:38ik heb precies hetzelfde! Hartslag 130 bij kleine inspanningen en hoge bloeddruk. Alleen bij mij komt helaas ook vermoeidheid en duizeligheid kijken. Ik heb metoprololsuccinaat gekregen hiervoor.
ReagerenDim30 januari 2018 om 22:09Ik heb ooit methoprololsuccinat (betablokker) gekregen tegen hoge bloeddruk maar kreeg daardoor diabetes.
ReagerenJohn (moderator)
31 januari 2018 om 00:17Had je naast de betablokker ook nog andere medicijnen?
ReagerenSjoerd5 juli 2020 om 23:39Deze klachten ervaar ik ook. Vanuit het niets last gekregen van licht gevoel in het hoofd met opstaan. Hartslag schiet omhoog naar rond de 110/120.. Heb veel opgezocht en is misschien het POTS syndroom. Andere klachten als hoofdpijn ervaar ik ook en zijn erg hinderlijk.
ReagerenChris7 augustus 2021 om 15:30- Ik heb daar ook last van in rust 68 bij rechtstaan naar 90 ook ben ik vermoeid ook vastgesteld dat hartslag tijdens slaap naar 130 gaat ook heb ik slaapapneu
Nathalie10 februari 2023 om 14:17Mij stijgt die van 57 naar 150 heel dikwijls, na zwaar onbehandeld reactie en een ziekenhuis die vreselijke dingen deed. Op heel wat allergisch gaan reageren kwam ik in mcas groepen terecht, zo ontdekte ik dat dit pots ook er bij was , vele met mcas hebben pots erbij, allergisch reageren op voeding maar ook op zwaartekracht, door histamine te verlagen met voeding en mestcelstabilisator is dit wat verlaagd de pots. Ook nog extreme hypermobile heeft ook link, want mestcellen zitten in bindweefsel , zo ook mutatie op marfan gen en verwijd aorta, aorta en histamine ( stof die vaatverwijdend is)geen wonder dat mijn aorta uitzet.
ReagerenMarije K14 augustus 2023 om 15:11Hier ook: rust: 67 en opstaan 115. Duizelig, hartkloppingen een gevoel van onwel zijn. Ik krijg morgen een holster om dit vast te stellen. Verder heb ik Coeliakie, ben ik bijna overal allergisch voor (Macs?), heb ik HEDS en fibro.
ReagerenPablom12 november 2023 om 21:06Hier ook. Twee jaar geleden begonnen met ineens
Reageren
draaierig worden . Dan weer tijdje weg om
vervolgens weer terug te keren . Duizeligheid , bij opstaan van 70 naar 100 . Sporten totaal geen last maar dus alleen in rust en opstaan . Hier is wat tegen te doen ? Wordt er gek van en door er steeds aan te denken wordt het nog erger .John (moderator)
12 november 2023 om 21:14Plotseling recht komen cq opstaan kan je bloeddruk laten zakken. Dan krijg je dus een versnelde hartslag. en daar kun je dan ook duizelig van worden.
Reageren