- Anoniem19 maart 2014 om 20:43
Hallo,
Ik heb al weken last van mijn rechter voorvoet. Via röntgenfoto’s is er uitgesloten dat er geen breuk is. Vervolgens is er met een bloedonderzoek vastgesteld dat er ook geen sprake kan zijn van ontstekingen (om jicht en andere infecties uit te sluiten). De huisarts stond voor een raadsel. Hij kon geen link leggen tussen de enorme pijn die ik voel en de nogal normaal uitziende voet (hij is alleen iets opgezwollen en voor de rest niet rood of erg warm). Toen besloot hij me naar de spoedeisende hulp te sturen (apart besluit). Aldaar is eindelijk geconstateerd dat ik een peesontsteking heb. De pijn is nu wel minder geworden- door het slikken van ibuproven 3x dasgs- maar de pijn is nog niet helemaal weg en ik kan er noh steeds niet op lopen. En ik zit al in de derde week!! Mijn geduld wordt op de proef gesteld. Nu is mijn vraag: kan het zijn dat er iets anders aan de hand is en dat ik een mri scan nodig heb om dat vast te stellen? En als het toch een peesontsteking is, hoelang duurt zo’n gemiddelde genezing bij een vrouw van midden twintig? En of het eigenlijk wel verstandig is om het met ijs te koelen bij een peesontsteking. Alvast hartelijk dank voor jullie reacties. Mijn Dank zal grootzijn.
5 reactiesReagerenJohn (moderator)
19 maart 2014 om 20:55Koelen bij een peesontsteking is goed. De genezing daarvan kan inderdaad nog wel een tijdje in beslag nemen. Dat heeft er mee te maken dat die pees voortdurend wordt belast door lopen. Als het te lang duurt, kan eventueel overwogen worden om een injectie te geven zodat het sneller geneest.
ReagerenAnoniem20 maart 2014 om 07:40Hartelijk dank voor je snelle bericht. Van een arts in spe heb ik gehoord dat ik het juist niet vaak moet koelen, alleen bij hele heftige pijn. Dit omdat de pees erg traag geneest-doordat er geen bloed stroomt. Door te koelen komt er nog minder zuurstof bij.. Hoe zit dit?? Ik ben verwarrd.
Reageren
Wat betreft druk op mijn voet: ik loop al twee weken niet meer. Maar zodra ik denk dat het over is en ik probeer te lopen neemt de pijn toe. Moet ik dan helemaal niet meer lopende om druk te voorkomen?? Niet dat ik overigens fatsoenlijk kan lopen überhaupt…John (moderator)
20 maart 2014 om 10:49Te veel koelen is inderdaad niet goed. Dat moet je dus ook niet de hele dag door doen. Maar bij erge pijn kan dat zeker geen kwaad. Vraag je huisarts om een verwijzing naar de orthopeed.
ReagerenAnoniem20 maart 2014 om 16:35Dank je wel voor je reactie. Ik zal een orthopeed in overweging nemen. Wat denk je van fysiotherapie? Is dat ook een optie?
ReagerenJohn (moderator)
20 maart 2014 om 17:38Fysiotherapie zou kunnen. Ultrageluid behandelingen of shockwave therapie.
Reageren