ik heb al sinds bijna zes weken last van mijn pols,
de oorzaak daarvan is een botsing tegen een muur,
ik had wel verwacht dat het langzamerhand over zou gaan,maar er veranderd helemaal niks..
ik kan mijn pols niet goed meer draaien en erop steunen doet ook al pijn..
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Hebben jullie misschien een idee?
[b]helentjuh91 schrijft:[/b]
[quote]ik heb al sinds bijna zes weken last van mijn pols,
de oorzaak daarvan is een botsing tegen een muur,
ik had wel verwacht dat het langzamerhand over zou gaan,maar er veranderd helemaal niks..
ik kan mijn pols niet goed meer draaien en erop steunen doet ook al pijn..
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Hebben jullie misschien een idee?[/quote]
Polstrauma dient nadrukkelijk lichamelijk onderzoek naar fracturen/spier en pees-scheuringen.
Ga naar je huisarts.
De pols is een gewricht dat bestaat uit 8 verschillende botjes. Een en ander wordt zo bij elkaar gehouden, dat het gewricht een stevige basis is waarop de hand en de vingers kunnen bewegen. De bewegingen die de pols kan maken zijn relatief beperkt. De pols 'werkt' het beste wanneer de hand en de vingers iets omhoog staan. Er zijn verschillende oorzaken van pijn in de pols.
Wanneer mensen vallen, wordt de val vaak gebroken doordat de handen in een reflex vooruit worden gestoken. Daarbij worden onder andere de polsen aan grote krachten blootgesteld. Niet zelden is er dan ook sprake van een kneuzing of zelfs een breuk in een van de beenderen van het polsgewricht.
Ook ontstekingen van de gewrichtjes waarmee de polsbeenderen aan elkaar zitten kunnen pijn veroorzaken. Wanneer de pols opzwelt en pijn doet, terwijl er ook sprake is van koorts, kan dit een teken zijn van een infectie van het gewricht.
De beste behandeling bij aandoeningen van het polsgewricht is stabilisatie van de pols. Dit gebeurt met een metalen of plastic spalk waarmee de pols in een iets opgeheven positie wordt gestabiliseerd. In deze stand staat de pols in 'neutraal'. De spalk wordt op zijn plaats gehouden door verband of een elastische kous of met klittenband.
Bij een milde kneuzing hoeft u de spalk maar enkele dagen te dragen; vervolgens enkele weken alleen 's nachts. Wanneer u klachten langer dan enkele weken blijven bestaan, is het verstandig om (weer) contact met uw arts op te nemen.
Nota bene: wanneer u niet zeker weet of er (bijvoorbeeld door een ongeluk of een valpartij) sprake is van een breuk, is het beter om eerst met een arts te overleggen. Ook wanneer de pols pijnlijk opgezwollen is terwijl u daarbij koorts hebt, of als uw hand of vingers (gedeeltelijk) gevoelloos zijn of tintelen, zult u met de arts moeten overleggen.
Ik ben gevallen in het donker over een opstaande plank die vast zat aan een vlinder, de klap was zo hard met het vallen ,dat ik mijn polsen niet meer kon gebruiken met het opstaan,en draaiden die naar binnen, 2 mensen hielpen mij met opstaan,nu na 8weken kan ik nog niet op mijn pols steunen om ergens van af te springen vanaf mijn pink gewricht tot in mn pols gewricht blijft ik pijn houden, en veel pijnscheuten in mn pols gewricht en hand, wat zou er aan de hand zijn en hoe kan ik dit verhelpen
Ik zou eens naar de huisarts gaan met de klachten en ernaar laten kijken