- Anoniem20 april 2017 om 01:15
Hallo,
Ik ben een meid van 17 jaar. En sinds een aantal maanden heb ik last van jeukende vingers. Het gaat hierbij om beide handen en het lijkt echt onder mijn huid te zitten. Ik probeer wel eens te krabben door met mijn nagels een keer over mijn vingers te gaan, maar dit helpt eigenlijk niet. Een paar seconden en dan voel ik het weer.
Ik heb zelf al dingen geprobeerd. Zo heb ik geen producten op mijn hand gebruikt, dit gaf jeuk. Het gebruiken van een handcrème hielp ook niet, ik ben zelf nog geswitcht naar een andere, geen effect. Nu had ik ook gehoord dat een vitamine D te kort dit kan veroorzaken, maar hier slik ik sinds een maand of 2 dagelijks een pilletje voor. Dit heeft nog geen enkel verschil gemaakt.
Aan mijn handen is verder niks te zien. Volgens mensen voelen ze zacht en er is geen uitslag te zien. Ook is de jeuk niet constant, soms denk ik er niet aan en dan voel ik het niet, andere momenten voel ik het juist erg goed.
Mijn hoeveelheid stress maakt ook niet uit. Als ik relaxed ben word het niet minder.
Nu vraag ik me af wat ik hier mee aan moet?
Ik wil wel naar de huisarts, maar die is met vakantie voor 2 weken. Nu zit ik te denken om de vervangende te bellen, maar ik wou toch nog even vragen wat jullie ervan dachten en of jullie nog tips hebben?3 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 april 2017 om 08:47Mijn hoeveelheid stress maakt ook niet uit. Als ik relaxed ben word het niet minder. Â Als het een reactie op stress is, wat zou kunnen, moet je niet verwachten dat als je een dag geen stress denkt te hebben, de klachten dan ook meteen weg zijn…
Ik denk wel dat het goed is om even naar de huisarts te gaan met de klachten
ReagerenAnoniem21 april 2017 om 01:13In de vakanties heb ik er ook last van. Ook de 6 weken durende zomervakantie. En toen was ik niet gestresst.
Ik maak inderdaad maar een afspraak met de huisarts. Hopelijk kan hij er wat mee.
ReagerenCatootje21 april 2017 om 08:29Moeilijk om te zeggen waar het probleem zit, of het een vitaminetekort is. Zat ook te denken aan vitamine D, vooral omdat je het de laatste maanden, dus in de winter en het vroege voorjaar hebt. De dosering kan nog uitmaken. Slik zelf een redelijk hoge dosis vanwege andere klachten.
Reageren
Ook andere tekorten als vitamine B12 en C zouden kunnen spelen. Verder zouden gammalinoleenzuur en omega 3 misschien kunnen helpen. Omdat allerlei vitaminen en mineralen samenwerken kan een combinatie beter zijn. zo werkt vitamine D samen met o.a. magnesium en vitamine A. Een bloedtest zegt niet alles in dit opzicht.
Als je al een droge huid hebt is het goed om daar ook wat aan te doen.
Misschien zijn er andere oorzaken dus goed om naar de huisarts te gaan.