Zoeken Vraag het forum

Groene thee extract

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Kristof

Hallo,

K heb vandaag een drankje gedronken een drankje gedronken en blijkbaar zat er 312mg groene thee extract in. Dit wist ik niet op voorhand. Groene thee extract is toxisch voor de lever. Nu heb ik enorme schrik voor een leverfalen. Ik heb op internet horrorverhalen gehoord over groene thee extract en leverfalen/levertransplantaties.. Hoe snel zijn leverwaarden gestegen na het innemen? Wanneer is het zinvol om te testen of mijn leverwaarden zijn gestegen?

8 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Dat is toch wel erg overdreven en heeeeel ver gezocht met 312 mg..

Reageren
    Kristof

Op een lege maag is de opname toch altijd groter?

Reageren
    John (moderator)

Niet perse. De hoeveelheid is geen reden om bezorgd over te zijn

Reageren
    Kristof

John,

Hoe zit het dan met bijvoorbeeld iced tea green van Lipton? Daar zit 0.13% groene thee extract in. Volgens Lipton 1.3gram per liter.

De polyfenolen (ECGC, Catchines)in 1.3 gram zitten is toch veel te veel als je op een dag 1.3 gram groene thee extract binnen krijgt?

Reageren
    John (moderator)

Ik weet eerlijk gezegd niet waar je je druk over maakt.
    Polyfenolen zijn ontstekingsremmers en anticarcinogenen, oftewel kankerbestrijdende nutriënten. Vrije radicalen worden geëlimineerd door polyfenolen. Hierdoor vallen polyfenolen onder de antioxidanten. Vrije radicalen kunnen voor allerlei schadelijke fenomenen in het lichaam zorgen zoals celschade en DNA-schade. Polyfenolen zorgen ook voor een verlaging op het risico om de ziekte van Alzheimer te krijgen.

Reageren
    Kristof

Hey John,

De reden dat ik mij druk maak is omdat groene thee toxisch kan zijn voor de lever..  mensen die groene thee extract in pil vorm namen (500mg-1000mg) per dag , kregen leverproblemen. Als je dan 1 liter iced tea green drinkt met 0.13% groene thee extract. Dan zit je aan 1300mg ofwel 1.3gram groene thee extract en dus boven de veilige grens van 500mg.. de groene thee extract in zulke pilvorm is toch dezelfde groene thee extract als in iced tea green?

Reageren
    John (moderator)

Nee dat is zeker niet hetzelfde. Als Ice tea zoveel extract zou bevatten dat het schadelijk voor de lever zou zijn, zou die niet verkocht worden.

Reageren
    Kristof

Dat was ik ook aan het denken. Maar ook die groene thee pillen mogen vrij verkocht worden, overal kan je ze vinden..

Reageren
Reageer op: Groene thee extract
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

4 min leestijd

Acne bij baby’s: wat kun je doen?

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.