- Alicia7 juni 2018 om 12:08
Ik heb last van een vitamineD tekort mijn waarde was 39.
Nu heeft de huisarts colecalcifer voorgeschreven 2x per week 1ml 50.000ie/ml dus 100.000ie per week voor 5 weken lang.
Vandaag de assistente gebeld of het niet teveel is omdat ik erg moe ben spier en botpijn (borst en ribben)zwak gevoel en duizelig en gevoel van flauwvallen heb.
Volgens de arts moet ik de dosering aanhouden en als de klachten blijven terugbellen.
Ik ben er niet gerust op want overdosering is niet zonder risico.
Wie geeft me advies??
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
7 juni 2018 om 13:222 x 50.000 ie voor de eerste week is gebruikelijk. Daarna wordt er in de regel een lagere dosering gebruikt. maar ik ga er vanuit dar de huisarts dat heeft berekend en zo tot de dosering is gekomen
ReagerenCatootje7 juni 2018 om 14:33De dosering zou ik niet weten. Slik elke dag een redelijke dosis. Weet wel dat vitamine D onder andere samenwerkt met magnesium en vitamine A. Gebruik van vitamine D zonder magnesium kan de calciumspiegel in je lichaam teveel verhogen. En beter ook vitamine A gebruiken, misschien middels een goeie Multi, zoals van de betere vitaminezaak. Gebruik zelf van Artelle of van AOV.
Als je bepaalde klachten hebt kan het ook slim zijn om naar je voedingspatroon te kijken en misschien andere tekorten. Niet alles is meetbaar in je bloed. Zo komen veel mensen ook stoffen als magnesium en vitamine B tekort.
Reageren