Zoeken Vraag het forum

betabokkers

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • L

Hallo,

Ik ben een meid van 22 jaar oud en heb last van hyperhydrosis. Laatst heb ik gehoort dat je met het medicijn betablokkers de zweetproductie flink omlaag kan kijgen.

Is er iemand die deze medicijnen gebruikt tegen hyperhydrosis of iemand die mij meer kan vertellen over de betablokkers?

Met vriendelijke groet,
    L.

4 reacties
    Reageren
    Anoniem

Betablokkers dempen spanning en nervositeit, de meest voorkomende oorzaak van overmatig zweten.

Reageren
    Nina

Bètablokkers blokkeren de fysieke gevolgen van angst en stress. Bètablokkers zijn geschikt voor mensen met zweethanden, voeten en oksels in situaties waarbij stress en spanningen de oorzaak van het zweten zijn. Bètablokkers zijn niet geschikt voor mensen met astma of perifeer vaatlijden.

Reageren
    E.

Hey, misschien moet je eens denken aan botulinetoxine injecties.

Reageren
    odisa

E: Botox injecties.. Ja het blokkeert acetylcholine, dus geen zweet. Wil je deze troep in je lichaam? Nee. Netzomin als dat je anticholinergische middelen wilt nemen.

L: Wat zegt je dokter? Heb je toevallig ook hypertensie? Heb je veel angst/stress/zenuwachtigheid? Hyperhidrosis kan psychosomatisch zijn, d.w.z. dat hoe meer je er op let of je ervoor schaamt, hoe meer je zweet. Zelf had ik dit toen ik jonger was, na een periode van veel blowen en daaruit voortvloeiende angst. Toen ik daarmee stopte en weer level werd, hield het een tijdje aan. Maar na verloop van tijd stopte het toch echt vanzelf.

Als je geen last hebt van verlaagde bloeddruk, zijn Clonidine en Guanfacine (alhoewel Guanfacine wordt niet meer in NL voorgeschreven helaas) waarschijnlijk het waard om over na te denken. Deze zijn, net als betablockers, adrenergische medicijnen, en dempen allebei je sympatisch zenuwstelsel, danwel door een ander mechanisme dan beta blokkers. Beta blokkers zijn namelijk zogeheten “antagonisten” aan de beta adrenergische receptoren. De voorgenoemde medicijnen (guanfacine en clonidine) zijn zogeheten “agonisten” aan alpha 2 adrenergische receptoren. Ondanks dit schijnbaar contrast, hebben ze allemaal als netto effect dat het sympatisch zenuwstelsel wordt onderdrukt: je zweet minder.
    Daarbij kan je eventueel kijken naar Iontophoresis; transcutaneous/transdermale electrostimulatie. Dit is een veel minder invasieve hyperhidrosis behandeling; je neemt immers geen medicijnen of injecties.

Als je kan weergeven of het zweten is gekoppeld aan angst of niet, kan je waarschijnlijk een stuk beter worden geholpen. Zo zag ik ooit (op televisie nota bene) een jongen die overduidelijk gewoon zenuwachtig was, en vervolgens lieten ze hem een operatie ondergaan voor zijn zweten. Heel Nederland kon zien hoe die arme gozer dus een overbodige operatie onderging, en naar alle waarschijnlijkheid daarna nog met de oorzaak bleef kampen.

Overleg en informeer altijd eerst goed bij je arts. En denk dan *zelf* ook nog na: is dit verstandig? Is er geen andere manier? Misschien een second opinion? Wat is de eigenlijke oorzaak? Wanneer is het erger? Wat zijn de eventuele bijwerkingen? Is het überhaupt de moeite waard? Enz.

Ik snap dat je waarschijnlijk snel geholpen wilt worden, maar het beste blijft toch om zulke overwegingen de tijd te geven. Haastige spoed is zelden goed 😉

Succes!

Reageren
Reageer op: betabokkers
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Naar de huisarts gaan
5 min leestijd

Naar de huisarts: wat kost een consult en wat wordt vergoed?

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.