Zoeken Vraag het forum

16 jaar en cup A… vragen over de PIL!

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • FEES

Hoi!

Dit forum heb ik aangemaakt omdat ik best wel met een probleem zit..
    Ik ben een meisje van 16 en half jaar, mijn menstruatie begon rond mijn 12e jaar. Ik heb nu pas cup A, ik vind dit enorm raar… elke vrouw in mijn familie zit tussen de B/C/D en dan kom ik met mn A… mijn moeder had al vroeg grotere borsten.
    Ik zou dan ook graag ipv. A een B hebben…

Mijn vriend zegt mij dat t al snel kan helpen als je aan de pil gaat, hij heeft t gezien bij zijn beste vriend en die vriendin van hem, zij begon aan de pil en zij had voor de pil cupA en na zo’n 3 maanden had ze een cupC met bredere heupen.

Klopt dit? Ik ga natuurlijk niet aan de pil zodat alleen mijn borsten gaan groeien, de menstruatiepijn verminderen zou ook mooi zijn.

En ik begon dus met menstrueren op mijn 12/13e, zou mijn borstgroei dan ook eerder stoppen dan mijn 23e? Want ik lees op veel forums dat je borsten doorgroeien tot je 23e jaar…

Zou iemand mij alsjeblieft kunnen helpen? Ik wordt nogal onzeker van mijn kleine borsten…

4 reacties
    Reageren
    dokterK

Men zegt dat de borstontwikkeling ongeveer 1 a 2 jaar begint voor de eerste ongesteldheid en ongeveer 5 jaar duurt. Maar dat is per vrouw verschillend. Daarnaast is het inderdaad zo dat je borsten kunnen groeien van pilgebruik, maar dit is niet bij iedereen zo. Maar aan de pil gaan is denk ik sowieso heel verstandig voor jou. Dus je kan het proberen. Verder hoeft het niet zo te zijn dat je dezelfde cupmaat krijgt als je familie, je lichaamsbouw kan anders zijn. En je moet nog even afwachten. weinig bevredigend antwoord, ik weet het, maar zo gaat het met de meeste dingen in het leven; afwachten.

Reageren
    Brink

Per vrouw verscheelt de cupmaat, de een heeft nu eenmaal wat meer als de ander. Ik zelf heb ook niet meer dan een magere B.

Wanneer je aan de pil gaat, gaan veel vrouwen meer eten, je word hierdoor dikker en dat vet word vaak opgeslagen bij de borsten, vandaar dat je cupmaat groeit. Wanneer je weer zal afvallen, zullen je borsten al weer snel een cupmaat minderen!

En belangrijk, laat de ontwikkeling zijn gang gaan en accepteer jezelf!

Reageren
    FEES

Hoi!
    Bedankt voor jullie reactie!

Ik heb een gesprek met mijn moeder gehad over de pil, er zal hier nog een gesprek na volgen om een doktersafspraak te maken, maar ik heb in ieder geval de eerste stap genomen bij mn moeder. Jammer dat de borstgroei door de pil niet blijvend is en niet werkelijk het weefsel is dat begint te groeien bij de tienerjaren maar vocht en vet blijkt te zijn! Toch een beetje jammer, maar ik begin toch tevreden te raken met mijn lichaam. Mijn vriend maakt overigens geen probleem van mijn cup hoor, ik ben er zelf gewoon wat onzeker over, maar ik begin het inderdaad te accepteren want veel kan ik er niet aan doen!

Bedankt voor jullie hulp en tijd! 🙂

Groetjes

Reageren
    Vrouw40

Hai, mijn borsten zijn zich pas gaan ontwikkelen na mijn 16e. Daarvoor had ik bijna niets maar ik heb er nooit echt mee gezeten want ik sportte veel dus grote borsten hadden me dan alleen maar in de weg gezeten. Op mijn 21e had ik B85, een gemiddelde maat waar ik ook blij mee was. Tijdens mijn zwangerschap en daarna borstvoeding groeiden ze tot dubbel D, verschrikkelijk! Mijn man vond het wel leuk maar ik kon, als ik rechtop stond, mijn eigen voeten niet meer zien, zo’n voorgevel was het! Ik heb 10 maanden borstvoeding gegeven. Drie maanden na de bevalling was ik weer op mijn oude gewicht. Een jaar na de geboorte had ik gelukkig weer mijn stevige maatje B85 terug. Nu ben ik 40 en hangen ze nog steeds niet 🙂

Reageren
Reageer op: 16 jaar en cup A… vragen over de PIL!
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.