Zoeken Vraag het forum

Bobbeltje in oor

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Lllaura

Ons dochtertje van vijf maanden heeft ineens een gek bultje in d’r oor. Ik kan niet zien waar het begint, maar het zit echt in d’r gehoorgang. Die zit daardoor voor driekwart dicht. Ik heb voorzichtig gevoeld met een wattenstaafje, maar het zit vast. Ze lijkt er geen last van te hebben en er komt geen troep uit. Wel trekt ze af en toe aan dat oor, maar alleen als ze moe is. Huilen doet ze ook niet vaker dan anders en ik mag er gewoon aanzitten.

Morgen ga ik even langs de huisarts. Maar misschien herkent een van jullie dit?

[img]http://img.photobucket.com/albums/v62/Lllaura/DSC04937.jpg[/img]

8 reacties
    Reageren
    Sander

Mijn eerste gedachte is een otitis externa, oftewel een ontsteking van de buitenste gehoorgang. Dit komt vaker voor bij baby’s.

Reageren
    Eveline

Met een wattenstaafje in de gehoorgang is niet juist zorgend handelen. Het kan infecties veroorzaken die u waarschijnlijk wilt voorkomen door de gehoorgang schoon te houden. Wattenstaafjes dienen alleen te worden gebruikt voor het schoonmaken van de oorschelp en zowel bij volwassenen als bij kinderen niet in de gehoorgang te worden gebracht.

Reageren
    Fleur

Een otitis externa is een infectie van het slijmvlies van de buitenste gehoorgang.
    Meestal wordt een otitis externa veroorzaakt door natte oren. Als gevolg van het nat blijven van de oren na het baden of zwemmen kan de natuurlijke bescherming van de gehoorgang afnemen en hebben bacteriën en schimmels meer kans binnen te dringen. Zwembadwater doodt de normale gezonde en beschermende bacteriën in het oor waardoor potentieel schadelijke bacteriën kunnen toenemen en meer effect kunnen hebben.
    Meestal is water dus de oorzaak maar soms is schade aan het oor de oorzaak. Bijvoorbeeld door stoten, speelgoed (kraaltje) maar met name door het gebruik van wattenstaafjes in de gehoorgang. Oorsmeer heeft ten eerste een natuurlijke beschermende functie, juist tegen infecties, ten tweede duwt u het cerumen juist dieper het oor in.
    Maar de schade kan ook zijn ontstaan als gevolg van voorkomende aandoeningen aan de huid zoals psoriasis of eczeem met boven beschreven mogelijke effecten als gevolg

Het eerste opvallende symptoom van een otitis externa is jeuk die later kan toenemen tot pijn. Opvallend is ook dat de baby vaak aan de oren zit. Het oortje, of een deel (gehoorgang) is rood, er is verder sprake van zwelling en soms zijn zelfs de lymfeklieren in de hals opgezet als gevolg van een immuunreactie tegen de infectie.

De huisarts kan het oor onderzoeken en zo een diagnose stellen. Waarschijnlijk krijgt u als er sprake is van een infectie van de buitenste gehoorgang een antibioticum in druppelvorm.

Misschien wilt u laten weten wat de huisarts heeft vastgesteld?

Beterschap.

Reageren
    Laura

Bedankt voor de snelle reacties! Een infectie ten gevolge van zwembadwater lijkt mij het meest logisch. Vorige week hebben we een hele ochtend in het zwembad doorgebracht. Ze lijkt er nog steeds geen pijn aan te hebben. Wel verschijnen er rond het or wat kleine pukkeltjes.

Voor de duidelijkheid: ik ben mij ervan bewust dat het ‘niet zorgend’ is om met een wattenstaafje ín het oor te steken. Sterker nog, ik gebruik deze uberhaupt nauwelijks. Ik heb er nu echter enkel voorzichtig mee tegen het bultje geduwd en zodoende gecontateerd dat het niet meegeeft.

Vanmiddag naar de ha. Ik laat nog weten welke diagnose hij gesteld heeft.

Reageren
    Lllaura

Zoals beloofd.

Gisteren langs de ha geweest. Deze constateerde inderdaad een infectie. Concrete ‘oor’zaken kon hij niet geven. Zo zou zwemmen volgens hem geen kwaad kunnen. Hij heeft oordruppels (Terra-Cortril met Polymyxine-B voorgeschreven). Dit dient tweemaaldaags in het oor gedruppeld te worden. Donderdag staat de volgende afspraak om te zien of het verbeterd is.

Ben benieuwd!

Hoewel zwemmen volgens hem dus geen kwaad kan, stel ik ons volgende zwembadbezoek voorlopig toch maar even uit. De gehoorgang zit behoorlijk dicht. Ik kan me voorstellen dat het niet handig is wanneer daar zwembadwater in blijft zitten.

Reageren
    Gonneke

Deze oordruppels bestrijden verschillende bacterien. Het bestanddeel corticosteroïden bestrijdt de ontsteking.

Reageren
    Anoniem

Fijn dat je duidelijkheid hebt en dat er een behandeling is gestart. Het is inderdaad te adviseren rust te houden totdat het oor goed genezen is.

Beterschap.

Reageren
    Anoniem

Ik ben elf en had dat vorige maamnd nog ik heb veel problemen met me oor ik weet niet of mij bobbel dieper is gaan zitten maar ik voel hem niet meer ik ben niet lanhgs de huisarys gegaan ikben ofzo 10 keer geopereerd 7 keer buisjes en de rest was omdat me botje in me oor is opgegeten door bacterien enz

Reageren
Reageer op: Bobbeltje in oor
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Community

Gerelateerde topics

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.