- Anoniem27 oktober 2015 om 23:00
Ik ben een vrouw van 21 jaar en heb sinds 2 jaar een mirena ivm heftige menstruaties.
De eerste drie maanden na het plaatsen was ik constand ongesteld maar na die drie maanden ben ik het nooit meer geworden. Tot een half jaar geleden. Ik ben toen twee dagen ongesteld geweest, heel licht. Toen weer twee weken niet en toen weer 3 dagen ongesteld. Dit af en toe ongesteld zijn is zo een half jaar doorgegaan en de menstruaties werden steeds erger. En uiteindelijk kreeg ik ook bloedingen na de seks.
Toen heb ik besloten om naar de gynaecoloog te gaan die ook het spiraal had geplaatst. Na een imwendige echo bleek dat mijn slijmvlies zeer dun was, 1.6mm en dat dat de rede kon zijn voor de menstruatie. Toen zij verder ging kijken via de inwendige echo kwam ze tot de ontdekking dat ik een cyste van 2 cm in mijn rechter eierstok heb zitten. Toen heeft ze besloten mij weer aan de pil te zetten die ik slikte voor het zetten van t spiraal, de diane.Maar nu ben ik 4 weken verder en tijdens die vier weken ben ik ook af en toe ongesteld. Wel weer minder dan voorheen.ik heb geen stopweek dat vond de gyn niet noodzakelijk omdat het haar ging om het krinpen van de cyste.
Toen ik vroeger deze pil slikte had ik nooit doorbraakbloedingen.
Nu heb ik binnenkort een belafspraak met de gyn en nu was mijn vraag. Is mijn voorgaande verhaal van de afgelopen 4 weken een rede om eerder de gynaecoloog te bellen?Alvast bedankt voor uw tijd.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
27 oktober 2015 om 23:33Toen je vroeger de pil slikte, had je ook geen te dun baarmoederslijmvlies en ook geen cyste. Je kunt de periode van toen niet vergelijken met nu. Ik zou nog even afwachten. Wellicht herstelt het zich nog verder.
ReagerenAnoniem7 november 2015 om 13:27De pil of spiraaltje kan handig zijn als anticonceptie, dat op de eerste plaats; voor een hevige menstruatie zijn er wel gezondere alternatieven. Veel vrouwen hebben te maken met oestrogeendominantie, wat ook de vorming van cystes kan bevorderen en de pil bevordert die oestrogeendominantie. Zelf gebruik ik progesteroncrème voor de hormonen en heb ik daardoor een lichtere menstruatie.
ReagerenAnoniem8 november 2015 om 19:13update van de orignele vraag.
ik ben in de tussentijd nog steeds af en aan ongesteld. ik ben van de vier weken wachten nu 1 week totaal niet ongesteld geweest.
ik heb contact gehad met mijn gyn en zei heeft besloten om het spiraaltje eruit te halen.nog even voor de duidelijkheid op het antwoord van anoniem. het is bij mij niet duidelijk of de cyste komt door de spiraal of dat het puur toevallig is. we gaan nu eerst even kijken of door het gebruik van de pil de cyste is gekrompen en of de mirena de oorzaak is of niet.
ik hou jullie via het forum wel op de hoogte, ook voor andere vrouwen die hier misschien last van hebben.
Reageren