- Puistje21 september 2015 om 20:58
Beste allemaal.
Ik heb sinds mijn 16.5 jaar de diane35 pil gehad. Niet specifiek tegen acne, maar dat die hormonenpuistjes onderdrukt werden was een fijne bijkomstigheid. Heb dan ook zelf om deze pil gevraagd toen.
Ik ben sinds 4 maanden over op de Ethinylestradiol/Levonorgestrel (dit is de oude Microgyn volgensmij). Dit omdat ik bij de dianepil doorbraakbloedingen kreeg, ben nu 19 en heb de Diane pil dus zo’n 2.5 jaar gehad.Ik heb sinds deze pil erg last van mijn huid, en dan met name de kin en onder mijn onderlip is echt drama. Dat is ook de plek waar puistjes ontstaan door hormonen (zoals het voorhoofd bv te veel vet eten aangeeft, de wangen te veel stress etcetera).
Toen ik nog helemaal geen pil slikte zat ik midden in mijn pubertijd en de bijbehorende hormonen en had ik ook rond de mond en kin af en toe wel een wat puistjes, maar ik kan echt zeggen dat het nu minstens 2 keer zo erg is. Het ligt dus niet aan de verminderde dosis hormonen denk ik, want ik ben nu ondertussen al 2.5 jaar verder. Zit vast nog wel in de pubertijd, maar niet zoals toen lijkt me. Acne komt ook niet echt voor in onze hele familie, en op “latere” leeftijd al helemáál niet.
Doe ik er dus verstandig aan om terug naar de dokter te gaan en een andere pil te vragen? Ik heb namelijk op de doosjes gezien dat de huidige pil 0,005 mg minder aan Ethinylestradiol heeft dan mijn DianePil had. Wellicht ligt het hieraan?
Maar ik verdenk deze pil er dus van dat hij juíst huidproblemen veroorzaakt, terwijl ik bij het overstappen nog specifiek heb gevraagd om een pil die ongeveer hetzelfde was als de diane35.
Zoals ik al zei heb ik dit niet gehad zonder pil, en bij de diane natuurlijk al helemaal niet. Na 4 maanden slikken moet ik toch onderhand wel gewend zijn aan de nieuwe pil, maar het lijkt erger te worden. Wegens mijn werk moet ik er representatief uit zien en een slechte huid dus erg onhandig en ook niet wenselijk natuurlijk. Dus teruggaan naar de dokter ga ik sowieso wel doen, maar waar zou het aan kunnen liggen?Alvast bedankt.
4 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 september 2015 om 21:10Het zou inderdaad aan de pil kunnen liggen.
Reageren
Ik welke dosering heb je de Ethinylestradiol/Levonorgestrel nu?Puistje22 september 2015 om 06:28Beste Tandor,
De DianePil:
Cyproteronacetaat 2mg / Ethinylestradiol 0.035 mg
Mijn huidige pil:
Levonorgestrel 0.15 mg / Ethinylestradiol 0.030 mg
Dat staat op de doosjes
ReagerenJohn (moderator)
22 september 2015 om 10:16Het zou kunnen dat de dosering van deze pil niet goed voor je is.
Reageren
Ga naar je huisarts en overleg het met hem/haar. Wellicht kun je dan beter overstappen naar een andere dosering.
Je hebt nu de microgynon 30. Wellicht is de microgynon 50 een betere keuze.Puistje22 september 2015 om 11:36Top, bedankt!
Reageren