- Anoniem20 mei 2014 om 23:46
Hey lieve mensen van Dokter.nl
Ik heb een vraagje.
Vorige week maandag, moest ik naar mijn stopweek weer beginnen met de pil. Ik heb toen van de apotheek een ander merk gekregen dan dat ik voorheen had. Heb eerst 2,5 jaar lang de Diane 35 geslikt en was nu over gestapt naar een microgynon 30 pil van Sandoz (thinylestradiol/levonorgestrel). Deze ben ik toen ook gewoon gaan slikken en heb deze 3 strips afgemaakt. Tot vorige week maandag..
Vrijdag heb ik de dokter gebeld voor een herhaald recept, mijn naam ingesproken, mijn geboorte datum, merk en inhoud van de pil. Nou.. ik dacht dus dat ik maandag gewoon weer de Sandoz kon halen.. Niet dus! Tot mijn grote verbazing kreeg ik weer een ander raar merk, maar wel met dezelfde inhoud. Hele drama erom gehad en dus 3 strips mee naar huis genomen omdat ze Sandoz niet meer op het moment hadden. (Heel boos geweest erover!!) Altijd dat gezeik met een ander merk, had eindelijk het vertrouwen bij Sandoz.
Nu heb ik vorige week maandag dus het andere merk geslikt, zelfde inhoud etc. ook volgens de apotheek kon dit geen kwaad. En ben ik dinsdag, mijn Sandoz gaan halen. Ja, extra besteld omdat ik het veranderen van merk etc maar niks vind.
Donderdag, heb ik geslachtsgemeenschap gehad, maar heb voor de zekerheid mijn vriend toch een morning afterpil laten halen, omdat ik het niet vertrouwde, ook al is het dezelfde inhoud maar alleen het merk anders. Deze heb ik binnen 24 uur naar geslachtsgemeenschap ingenomen.
Vandaag, of ja gister, kwam ik erachter, dat ik de pil van maandag was vergeten. Dit gebeurt me zelden en ik schrok dus. Ik heb de pil van maandag en dinsdag achter elkaar geslikt (dit is dus mijn 2e week).
De afgelopen dagen, behalve donderdag heb ik geen geslachtsgemeenschap gehad.
Ben ik nog veilig, of moet ik andere maatregelen nemen?
Vind het maar niets van merk naar merk!
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 mei 2014 om 08:30Het wisselen van merk doet verder niets af aan de werkzaamheid van de pil. De werkzame stoffen zijn hetzelfde. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.
De vergeten pil in de tweede week was in principe geen probleem geweest.
Reageren
Gewoon de strip verder afmaken, maar er wel op letten dat je er geen meer vergeet. Omdat je de MAP hebt genomen is het wel verstandig om de 7 dagen na het nemen van de MAP een condoom te gebruiken.Anoniem21 mei 2014 om 10:17Bedankt voor uw antwoord. En nee ik denk dat ik wacht tot mijn nieuwe strip dan ben ik gewoon weer veilig en hoef ik mij geen zorgen te maken. Nogmaals bedankt!
Reageren